کشف ۲۳ میلیاردتومان کلاهبرداری اینترنتی  توسط پلیس فتا کرمانشاه

سرویس کرمانشاه - رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه از عودت مبلغ 231 میلیارد ریال به‌حساب مالباختگان و کشف 89 درصدی جرایم توسط کارآگاهان پلیس فتا در طول سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش کردپرس و به نقل از پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ علی کسانی اظهار داشت: در سال 1400 بیشتر وقوع جرائم به خاطر ضعف دانش و یا بی‌توجهی به هشدارهای سایبری باعث وقوع جرم بوده است در این‌ بین کارشناسان این پلیس موفق به کشف 89 درصدی جرائم شده‌اند.

وی افزود: نکته حائز اهمیت توجه به حوزه وقوع جرم و انگیزه مجرمین است، با بررسی پرونده‌های تشکیل‌شده مشخص گردیده 66 درصد انگیزه مجرمین اینترنتی اقتصادی و مالی، 20 درصد اخلاقی و 5 درصد اجتماعی است.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه گفت: یکی دیگر از اقدامات پلیس فتا حوزه پیشگیری از جرائم سایبری است؛ آموزش عمومی مردم را یکی از مهم‌ترین فعالیت پلیس فتا است، حوزه آموزش بر بحث افزایش سواد رسانه‌ای تأکید دارد که باوجود محدودیت‌ها کارشناسان این پلیس 168 مرکز آموزشی واداری را چه به‌صورت ویدئو کنفرانس چه به‌صورت حضوری در کل استان تحت پوشش آموزشی قرار داده است که رشدی 262 درصدی نسبت به سال پیش داشته است.

سرهنگ کسانی گفت: سواد رسانه‌ای ارتباطی با مدرک دانشگاهی ندارد، شاید کاربری با سطح تحصیلی ابتدایی دارای سواد رسانه‌ای باشد که فردی با بالاترین مدرک دارای آن نیست پس نباید افراد به خود مغرور شده و تصور کنند مشکلات فضای سایبر فقط دیگران را تهدید می‌کند، فقط یک غفلت کوچک ممکن است تمامی داشته‌های مالی، اخلاقی، خانوادگی و حتی ابروی افراد را بر باد دهد.

وی در ادامه افزود: البته برای کاهش جرائم در فضای سایبر این است که تمامی دستگاه‌ها باید بر اساس سند افتا با پلیس فتا همکاری نمایند، ایجاد همدلی، تعامل و همکاری و نقش تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها در تأمین امنیت فضای مجازی، امری مهم و غیرقابل‌انکار است که باید به آن توجه داشت.

کسانی در خصوص اقدامات شاخص پلیس فتا در سال 1399 گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 19 باند حرفه‌ای کلاهبرداری و شاخص در سطح استانی و کشوری توسط کارشناسان این پلیس شناسایی و متلاشی و مبلغی بالغ بر ۲۳۱ میلیارد ریال عودت داده شد.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه در خصوص قربانیان جرائم اخلافی افزود: البته در حوزه جرائم اخلاقی و انتشار تصاویر خصوصی دیگران زنان و دختران جوان بیشترین گروه‌های آسیب‌پذیر هستند، متأسفانه شاهد آن هستیم که این گروه به‌سرعت عکس‌ها و اطلاعات شخصی خود را در فضای سایبری در اختیار افراد سودجو قرار می‌دهند، این قشر که حتی گاهی جرأت مراجعه به پلیس فتا را ندارند که این موضوع باعث بدتر شدن وضعیت می‌گردد.

این مقام انتظامی در ادامه به اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا کرمانشاه اشاره و افزود: در حوزه پیشگیری اقدام بعدی تولید محتواست، پلیس فتا کرمانشاه در بیش از 67 مورد تولید محتوای آموزش شامل داده نما، عکس نوشته، موشن‌گرافیک و ... داشته است.

وی گفت: همچنین بیش از 5200 مورد هشدار و آموزش سایبری از طریق فضای مجازی منتشر کرده است. در خوزه حضور در صداوسیما هم بیش از 71 هشدار و آموزش رادیویی و تلویزیونی با همکاری این سازمان پخش کرده است.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند. همچنین در صورت نیاز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری و یا شماره تماس 096380 به‌صورت 24 ساعته با همکاران ما در میان بگذارند.

کد خبر 29446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha