سرانه درآمد مردم آذربایجان غربی پایین تر از میانگین کشوری

سرویس آذربايجان غربى- استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تولید شمش طلا، خام فروشی مواد معدنی بویژه در استخراج طلا در تکاب گفت: سرانه درآمد مردم در آذربایجان غربی پایین تر از میانگین کشوری است.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان در دیدار با منتخبان اقشار مردم تکاب، با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های استان در بخش معدن، آذربایجان غربی را بهشت معادن کشور دانست و گفت: سهم بخش معدن در توسعه اقتصاد آذربایجان غربی کمتر از ۰.۶ درصد و این اصلا قابل قبول نیست و هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت ها و مواهب خدادادی برای افزایش درآمد و ثروت مردم و رشد اقتصادی استان استفاده کنیم.

او با اشاره به اینکه در زمینه ایجاد صنایع فرآوری محصولات معدنی در سال‌های گذشته کمترین میزان سرمایه گذاری در آذربایجان غربی انجام شده اظهار کرد: سیاست کاری استان در توسعه اقتصادی در حوزه سرمایه گذاری بویژه در بخش معادن استان مبتنی بر ایجاد و توسعه واحد های فرآوری معدنی با صیانت از عرصه های ملی و طبیعی، حفظ سلامت مردم، بهداشت محیط و رعایت اصول زیست محیطی است .

معتمدیان بر جلوگیری از خام فروشی و فرآوری محصولات تولیدی استان تاکید کرد و افزود: دستگاه های اجرایی هنگام صدور مجوز اکتشاف و استخراج معادن در مناطق مختلف استان واحدهای معدنی را به ایجاد صنایع فرآوری محصولات معدنی مکلّف کنند.

معتمدیان با اشاره به تولید شمش طلا و خام فروشی مواد معدنی بویژه در استخراج طلا در تکاب، ادامه داد: سرانه درآمد مردم در آذربایجان غربی پایین تر از میانگین کشوری است از این رو برای بهبود وضعیت بیکاری و اشتغال و ارتقا سطح معیشت و درآمد مردم تکاب باید در برنامه ریزی های اقتصادی بازنگری و واحدهای فرآوری در زیر مجموعه های معادن استان ایجاد شود.

او با اشاره به کندی اجرای برخی از پروژه های عمرانی در کشور و به تبع آن در استان اضافه کرد: بخشی از علت کندی پروژه های عمرانی به شرایط اقتصادی کشور، کاهش درآمدها و بالا رفتن هزینه های اداره کشور و رکود اقتصادی مربوط است اما با عزم جدی نظام و دولت سیزدهم امیدواریم سال آینده شاهد رونق اقتصادی در کشور و تسریع در اجرای این پروژه ها باشیم.

استاندار آذربایجان غربی طرح نهضت احداث مسکن در کشور را از برنامه های مهم دولت عنوان کرد و گفت: ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در چهار سال آینده در آذربایجان غربی احداث خواهد شد‌.

معتمدیان همچنین از آغاز نهضت احداث گلخانه در استان نیز اشاره کرد و اظهارکرد: با توجه به‌ شرایط ویژه اقلیمی، آذربایجان غربی مستعد کشت گلخانه ای است اما درحال حاضر تنها ۵۷ هکتار گلخانه در استان وجود دارد که برای اجرای ۲هزار هکتار مجتمع و شهرک گلخانه ای در استان برنامه ریزی لازم صورت گرفته که با مشارکت جهادکشاورزی و بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به روند سفرهای شهرستانی گفت: تکاب مقصد هفتمین سفر شهرستانی بود و این سفرها هوشمندانه و با برنامه ریزی و خروجی مشخص انجام می شود که حاصل این سفرها نگاه متعادل و متوازن به همه شهرهای آذربایجان غربی و رفع موانع و مشکلات مردم است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان تکاب افزود: برای توسعه تکاب علاوه بر بهبود زیرساخت های گردشگری باید طرح های نیمه تمام کشاورزی این شهرستان از جمله طرح آبیاری تحت فشار اراضی پایاب سدساروق تکمیل شود.

معتمدیان اظهار کرد: تکاب یکی از قطب های معدنی کشور است که باید با حفظ اصول زیست محیطی واحدهای فرآوری معدنی در این شهرستان راه اندازی شود به گونه ای که سکونت مردم در روستاهای اطراف و عرصه های ملی آسیب نبیند.

او مجموعه عظیم تخت سلیمان و آثار تاریخی موجود در شهرستان تکاب را نیز از پتانسیل های مهم توسعه این شهرستان دانست و افزود: با حمایت از سرمایه‌گذاران برای ایجاد واحد های اقامتی و رفع مشکلات ارتباطی، این شهرستان می تواند به عنوان یکی از مهمترین قطب های گردشگری منطقه تبدیل شود.

کد خبر 29356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha