شناسایی بالغ بر ٣٦ هزار هکتار ذخیره‌گاه مرتعی و جنگلی در مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهاباد گفت: امسال در مجموع بیش از ٣٦ هزار هکتار ذخیره‌گاه مرتعی و جنگلی نیز در سطح شهرستان شناسایی شده اند و با توجه به اینکه ذخیره‌گاه‌های مهاباد از نظر تنوع پوشش گیاهی غنی هستند، اجازه واگذاری برای فعالیت‌هایی معدنی و چرا در آن مناطق صادر نمی شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، خالد خضری در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت: شعار امسال هفته منابع طبیعی و سال ۱۴۰۱ "ایران سرسبز، ایران قوی، همه با هم جهاد حفظ منابع طبیعی" است و در همین راستا هدف اداره منابع طبیعی و حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری است که این مهم به کمک بازوان توانمند رسانه ها میسر خواهد شد.

خضری افزود: در شهرستان مهاباد ۲۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی وجود دارد که ۲۰۸ پلاک رسمی در وسعت ۱۹۸ هزار هکتار با بیش از ١٠ هزار بهره بردار شناسی شناسایی و تعیین شده است.

او با اشاره به وسعت اراضی منابع طبیعی مهاباد گفت: از دهه ۹۰ تا به امروز ۱۴ نفر از در این اداره بازنشستگی شده‌اند و در حال حاضر تنها ۱۱ الی ۱۲ نفر پرسنل در این مجموعه کار می‌کنند. اما با وجود کمبود شدید نیرو و امکانات همکاران این اداره به صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت است.

سرپرست اداره منابع طبیعی مهاباد با اشاره به برنامه‌های ویژه هفته منابع طبیعی در مهاباد گفت: برگزاری جشن درختکاری، توزیع نهال در بخش مرکزی و توزیع پنج هزار اصله نهال رایگان در سطح شهرستان از جمله اقداماتی بوده که در این هفته در حال انجام است.

او با اشاره ۶ فقره دخل و تصرف مجدد در اراضی منابع طبیعی شهرستان طی سال جاری گفت: این میزان در مساحت ۷ هکتار برای بار دوم به دادگاه معرفی شده‌ و پرونده در حال رسیدگی است.

خضری افزود: همچنین ۱۲۶ فقره پرونده در هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت تخریب و تصرف عدوانی روبه رو شده که از این میزان ۱۰۴۰ هکتار بازپس گیری شده که در دو روستای بخش خلیفان مهاباد بودند. ٢٦٠ هکتار باقی مانده نیز همچنان در حال رسیدگی است

او با اشاره به پرونده قطع درختان در سال جاری نیز گفت: ۳۲ پرونده قطع اشجار تهیه شده و بیش از ۶۰ تن چوب قاچاق در این شهرستان از متخلفان توقیف شده است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: از مجموع ۱۹۸ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی مهاباد ۹۸ درصد را مراتع و باقیمانده را اراضی جنگلی و درختچه‌ها تشکیل می‌دهند.

او با اشاره به مراحل تعیین ذخیره‌گاه مرتعی و جنگلی افزود: این روند شامل سه مرحله؛ شناسایی، آگاهی‌رسانی و معرفی رسمی است و با توجه به اینکه ذخیره‌گاه‌های شهرستان مهاباد از نظر تنوع پوشش گیاهی غنی هستند، به همین دلیل قابلیت واگذاری برای فعالیت‌های چرا و معادن را ندارند.

خضری بیان کرد: امسال حدود ۳۶ هزار هکتار ذخیره‌گاه مرتعی در بخش خلیفان شهرستان مهاباد شناسایی و برای معرفی ارسال شده اند. همچنین ۱۴۱ تا ذخیره گاه جنگلی نیز در سطح شهرستان شناسایی شده اند و ثبت رسمی آنها اجازه دریافت اعتبار و تعیین قرق بان را به اداره خواهد شد.

او با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و کاهش ظرفیت تولید مراتع گفت: متاسفانه از محل دام مازاد در طول سالیان اخیر آسیب هایی جدی به مراتع وارد شده و ده ها نفر در این حوزه به دلایل چرای زودرس، دیررس و یا عدم رعایت ظرفیت دام، به مراجع قضایی معرفی شدند. این مورد یکی از عوامل تخریب مراتع است ولی مبارزه با آن از مجیدی و ملی را می‌طلبد. برای نمونه در مهاباد امسال تنها در یک مورد ۳۰۰ میلیون تومان جریمه برای عدم رعایت ظرفیت دام در مراتع صادر شده است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: مهاباد یکی از تامین کنندگان نهال دولتی در آذربایجان غربی است که نهالستان آن به نام دکتر جوانشیر نامگذاری شده است و سالانه ظرفیت تولید ۲ میلیون اصله نهال را دارد.

او تاکید کرد: امسال هم علیرغم کمبودها و محدودیت اعتبارات نهالستان حفظ شده و در سال جاری ۲۰۰ هزار اصله نهال صنوبر سهمیه کل استان آذربایجان غربی تولید شد که سهم مهاباد از این میزان ۲۰ هزار اصله نهال صنوبر بود و به متقاضیان توسعه زراعت چوب تحویل داده شد.

خضری ادامه داد: در همین راستا ۱۰ تا ۱۵ هزار اصله نهال جنگلی نیز شامل بیدمجنون، افرا، زبان‌گنجشک و اقاقیا هم در نهالستان مهاباد تولید شده که از این میزان ۵ هزار سهمیه شهرستان مهاباد بوده و به صورت رایگان در هفته منابع طبیعی امسال توزیع شده است.

او در پایان با اشاره به بهره برداری از گیاهان خوراکی نیز گفت: سه نوع از محصولات جنگلی و مرتعی وجود دارد که بهره‌برداری از آنها به صورت مجاز، غیر مجاز و ممنوع و مجاز مشروط هستند و در این مسیر ما نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش هستیم تا با شروع بهار بازار فروش گیاهان خوراکی وکوهی را کنترل کرده و ضمن بهره‌برداری به باز تولید آنها هم کمک کنیم.

کد خبر 28824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha