امکان تکرار سناریوی سوریه در اوکراین وجود دارد/موضع پنهانی ترکیه حمایت از روسیه است

سرویس ترکیه - خالد مصطفی پژوهشگر و کارشناس روابط بین الملل نسبت به تکرار سناریوی سوریه در اوکراین هشدار داد.

به گزارش کردپرس، خالد مصطفی پژوهشگر و کارشناس روابط بین الملل در شمال و شرق سوریه با بررسی جنگ سوریه و اوکراین، و موضع ترکیه در این جنگ، نسبت به تکرار سناریوی سوریه در اوکراین هشدار داد.

مصطفی در گفتگو با خبرگزاری هاوار، درباره اهداف روسیه در جنگ علیه اوکراین گفت: «اهداف روسیه قبل و بعد از مداخله نظامی متفاوت است، قبل از مداخله دو هدف اصلی داشت: زرادخانه های نظامی بزرگ؛ و حدود 80 هزار سربازی که در مرز اوکراین و روسیه حضور داشتند. به گفته رئیس جمهور روسیه، این نیروی نظامی تهدید علیه مسکو بود و روسیه می خواست آنها را حذف کند.»

مصطفی افزود: «پس از آغاز جنگ اهداف روسیه تغییر کرد و حالا روسیه می خواهد تمام اوکراین را تصرف کرده و حاکمیت آن را تغییر دهد.»

این کارشناس امور بین الملل با بیان این که اگر دولت اوکراین استعفا ندهد، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود و روسیه نیز از اهداف خود کوتاه نمی‌آید، ادامه داد: اگر کی یف به دست روسیه نیافتد، این جنگ به جنگ خیابانی تبدیل خواهد شد. همانطور که برخی کارشناسان و مقامات نظامی هم گفته اند، این جنگ می تواند بیش از 10 سال به درازا بکشد. به عبارت دیگر سناریوی سوریه و افغانستان در اوکراین تکرار خواهد شد. اما باید یک چارچوب بین المللی برای حل این مسئله به جود آید.»

خالد مصطفی با اشاره به مواضع دوگانه ترکیه در قبال اوکراین گفت: «ترکیه همیشه در وسط بازی کرده است. این بار هم نه مخالف جنگ است و نه طرفدار آن. ترکیه همیشه به منافع خود فکر می کند. رئیس جمهور ترکیه همیشه منافع شخصی خود و حکومت ترکیه را در همه اتفاقات در نظر می گیرد. در این مورد حدس می زنم علیرغم ابراز طرفداری اش از اوکراین، موضع پنهانی رئیس جمهور ترکیه حمایت از روسیه در برابر آمریکا باشد.»

او گفت: «این جنگ به دلیل تغییر قابل توجهی در کانون های قدرت در جهان به وجود آمده است که منجر به احیای نظم نوین جهانی می شود. اکنون همه می دانند که امپراتوری آمریکا تنها بازیگر قدرت در جهان نیست.»

کد خبر 28807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha