مناقشات کنونی عراق نشانه پویایی سیاسی است

سرویس جهان- با این که نشریه گولف تودی مناقشات کنونی میان جریانات سیاسی عراق را مانعی برای تشکیل دولت جدید می داند اما معتقد است این مسئله نشانه تکثرگرایی سیاسی و پویایی در این کشور است.

به گزارش کردپرس، با گذشت ماهها از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق هنوز تکلیف تعیین رئیس جمهور و نخست وزیر جدید در این کشور و در نتیجه تشکیل کابینه نو معلوم نیست. این مسئله بیشتر به دلیل رقابت های سیاسی میان سه تشکل بزرگ کردها- اعراب شیعه و اعراب سنی در این کشور گزارش شده است. با این حال نباید رقابت های داخلی میان جریانات کردی بویژه حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی را بر سر تعیین رویس جمهور جدید عراق نادیده گرفت.

نشریه گولف تودی عدم تشکیل دولت جدید در عراق را یک بن بست سیاسی توصیف کرده و علت آن را تاکید بر تشکیل دولت بر اساس اکثریت سیاسی پارلمان متشکل از جریان صدر، حزب دموکرات کردستان عراق و یکی از جریانات اصلی عرب سنی دانسته است.

این نشریه همچنین با اشاره به مخالفت دولت اقلیم کردستان و حزب دموکرات با برخی احکام دادگاه عالی فدرال عراق بویژه در مورد عدم کفایت هوشیار زیباری، نامزد حزب دموکرات برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق و غیرقانونی اعلام کردن استخراج، صدور و فروش نفت خام توسط اقلیم کردستان نوشت: این تحولات نیز بر پیچیدگی روند تشکیل دولت در عراق افزوده است.

با این حال، این نشریه با اشاره به این که در حال حاضر همه تشکلهای موجود در عراق، بر خلاف دوره ریاست جمهوری صدام حسین و پیش از آن، در روند تشکیل دولت عراق مشارکت دارند، این مسئله را نشانه پویایی سیاسی عراق کنونی دانسته و تاکید کرده است بن بست سیاسی کنونی در این کشور را نباید لزوما معضلی در روند تشکیل دولت دانست.

کد خبر 28515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha