سرنوشت نامعلوم صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش رویترز و اویل پرایس، اقلیم کردستان عراق که در حال حاضر روزانه 425000 بشکه نفت خام تولید می کند، به دلیل حکم دادگاه عالی فدرال عراق با مشکل روبرو شده است.

به گزارش کردپرس، دادگاه عالی فدرال عراق در ماه فوریه 2022 طی حکمی همه فعالیت های دولت اقلیم کردستان عراق در زمینه کشف، استخراج و صدور نفت خام و گاز طبیعی را غیرقانونی اعلام و بر کنترل دولت مرکزی عراق بر این فعالیت ها تاکید کرد.

با این حال، بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و نشریه تخصصی اویل پرایس، اقلیم کردستان عراق که از سال 2007 فعالیت های کشف و استخراج نفت خام و گاز طبیعی را به شرکت های خارجی واگذار کرده و در پارلمان این منطقه قانون نفت و گاز تصویب شده، توانسته است از طریق ترکیه نفت خام خود را بدون دخالت بغداد به فروش برساند.

این دو نشریه با استناد به آمارهای تولید و فروش نفت خام گفته اند دولت اقلیم کردستان عراق در ماه ژانویه و قبل از صدور حکم دادگاه عالی عراق روزانه 425000 بشکه نفت خام تولید کرده است.

بر اساس گزارش این دو نشریه، اکنون با توجه به این که نهادهای اصلی اقلیم کردستان شامل ریاست اقلیم کردستان، پارلمان این منطقه، کابینه دولت و نهاد قضایی اقلیم کردستان حکم دادگاه فدرال عراق را رد کرده اند، تنش میان اربیل و اقلیم کردستان وارد مرحله جدیدی می شود و آینده صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان با ابهام بیشتری روبه رو خواهد شد.

کد خبر 28378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha