ترکیه تنگه های بسفر و داردانل را به روی روسیه بست

سرویس ترکیه - ترکیه بر اساس مفاد کنوانسیون مونترو تنگه های بسفر و داردانل را بر روی کشتی های جنگی بست.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس خبری اعلام کرد که ترکیه مفاد کنوانسیون مونترو را به اجرا در خواهد آورد. بر این اساس تنگه های بسفر و داردانل در زمان جنگ بسته خواهند بود.

بنا بر خبر آناتولی، اردوغان روز گذشته پس از پس از نشست کابینه دولت در آنکارا اعلام کرد که ترکیه از اختیارات خود در اجرای مفاد کنوانسیون مونترو، برای کاهش سطح بحران بین دو کشور روسیه و اوکراین استفاده خواهد کرد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز پس از نشست کابینه هيأت دولت در آنکارا در ارتباط با اجرای مفاد مونترو در خصوص عبور ناو‌های جنگی از تنگه‌های بسفر و داردانل در زمان جنگ کشورهای حوزه دریای سیاه گفت: «به تمامی کشورها از جمله همسایگان ساحلی در مورد عدم عبور ناو جنگی از تنگه‌های ترکیه هشدار داده ایم.»

کنوانسیون مونترو چیست؟

کنوانسیون بین‌المللی مونترو که در 20 جولای سال 1936 از سوی ترکیه، بلغارستان، اتحاد جماهیر شوروی، استرالیا، یونان، ژاپن، رومانی، فرانسه، بریتانیا و یوگوسلاوی در شهر مونترو سوئیس به امضا رسیده است نحوه عبور و مرور کشتی ها از تنگه های بسفر و داردانل را در زمان های جنگ و صلح تعیین می کند.

بر اساس این کنوانسیون بین‌المللی، ترکیه کنترل و تنظیم عبور مرور ناوهای جنگی را در اختیار دارد. پیمان مونترو در کنار این حق تردد کشتی‌های غیرنظامی در دوره صلح را تضمین می‌کند. پیمان مونترو حق ورود و خروج ناوهای جنگی کشورهای غیر حوزه دریای سیاه را در ادوار جنگ محدود می‌کند.

کد خبر 28309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha