‍ ساخت تله‌کابین لطمه‌ای جبران‌ناپذیر به طبیعت بکر تاق‌بستان می‌زند/*حسین جامه شورانی

سرویس کرمانشاه- حسین جامه شورانی؛ پیشکسوت کوهنوردی کرمانشاه در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری کُرد پرس قرار داده نسبت به لطمات جبران ناپذیر ساخت تله کابین در تاق بستان هشدار داد:

با درود به همه‌ی طبیعت دوستان و حافظان محیط‌زیست به خصوص سربازانی که در این راه گاهاً جان خود را نثار می‌کنند. احتمالا کم و بیش در جریان هستید که شهرداری کرمانشاه در نظر دارد که در ارتفاعات تاق بستان (تاق وه‌سان) اقدام به ساخت تله‌کابین نماید!

این در حالی ست که امروزه در مراکز جهانیِ حفظ میراث‌های فرهنگی، طبیعی و محیط زیست هرگونه تخریب و تغییری غیرضروری ممنوع است و از آن جلوگیری به‌عمل می‌آید. حتا در ورزش کوهنوردی (صخره نوردی) هرگونه ابزارگذاری از قبیل: رل، میخ و ...، توسط کوهنوردان منع شده است.

با چنین توجهاتی، و اینکه صدها و هزاران دانشمند، کارشناس و محقق خارجی و ایرانی عواقب خطرناک و جبران‌ناپذیر هرنوع تخریب و دست‌درازی به بافت طبیعی را به کرات مطرح کرده و می‌کنند و مردم هم به وضوح عوارض این اعمال نابخردانه که گاها انجام می‌شود مشاهده می نمایند.

همان‌طوری‌که از نام شهرداری پیداست این مجموعه باید نگهدارنده و حافظ شهر و هر آنچه که مربوط و وابسته به شهر است از قبیل منابع طبیعی، فرهنگی و کوه‌ها و غیره باشد و به شدت مخالف انجام ساخت و سازهایی مانند تله‌کابین و ... که اکولوژی و بافت طبیعی تاق وه‌سان را به‌هم می‌زند؛ باشد، نه اینکه خود سردمدار و متولی این عمل تخریبی نابجا گردد!!

شاید این پروژه برای شهرداری در درازمدت منبع درآمدزایی باشد، و همین مطلب مسئولین محترم شهرداری را قانع کرده که خود متولی این کار باشند!!! یا موافقت نموده‌اند که فلان سرمایه‌گذار انجام آن‌را به عهده گیرد. ولی آیا به زیانها و ضررهایی که به طبیعت و بافت طبیعی کوه بکر تاق وه‌سان وارد خواهد شد؛ فکر کرده اند؟! به قضاوت آیندگان که ما چگونه کوه زیبا و نگین شهر کرمانشاه را حفاظت و نگهداری کردیم؛ اندیشده‌اند؟! یا فقط به بیلانِ کاری به ظاهر عامه‌پسند توجه دارند!؟ ....

در خاتمه از جناب آقای بازوند استاندار محترم انتظار می‌رود از انجام این عمل نابجا جلوگیری نماید. بدون شک دعا و رضایت فرهیختگان و آیندگان در پی خواهد داشت.

*پیشکسوت کوهنوردی کرمانشاه

کد خبر 281277

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha