اعلام زمان بررسی شکایت درباره ثبت نام مجدد از نامزدهای ریاست جمهوری در دادگاه فدرال عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یک رسانه عراقی به نقل از منابع خود اعلام کرد دادگاه عالی فدرال چهارشنبه آتی به شکایت مربوط به نام‌نویسی مجدد از نامزدهای ریاست جمهوری رسیدگی خواهد کرد.

به گزارش کرد پرس به نقل از بغداد الیوم، منبعی آگاه اعلام کرد دادگاه عالی فدرال قرار است چهارشنبه این هفته به شکایت از هیات رئیسه مجلس در نام نویسی دوباره از نامزدهای ریاست جمهوری رسیدگی کند.

براساس قانون اساسی عراق، مهلت قانونی انتخاب رئیس جمهور جدید کشور، ۳۰ روز پس از برگزاری نخستین جلسه مجلس است که این مهلت پس از تعلیق نامزدی "هوشیار زیباری" عضو ارشد حزب دمکرات و تحریم جلسه مجلس از سوی اکثر گروه های سیاسی به پایان رسید.

از ۳۲۹ نماینده پارلمان عراق حدود ۲۷۱ نماینده از حضور در جلسه انتخاب رئیس جمهوری در پارلمان عراق سرباز زدند.

در پی این تحولات، "محمد الحلبوسی"، رئیس مجلس عراق در نامه ای از ثبت نام مجدد نامزدهای ریاست جمهوری عراق خبر داده بود.

بنابر آنچه در سند منتشر شده از سوی مجلس عراق آمده است: با توجه به پایان مهلت مشخص شده برای انتخاب رئیس جمهور براساس قانون اساسی و به موجب ماده ۷۲ از قانون اساسی و با استناد به قانون نامزدی برای پست ریاست جمهوری به شماره ۸ سال ۲۰۱۲، ثبت نام مجدد از نامزدهای ریاست جمهوری انجام می شود.

این تصمیم بی سابقه رئیس مجلس عراق درباره آغاز دوباره نام‌نویسی برای نامزدی ریاست جمهوری عراق با واکنش بسیاری از حقوقدانان مواجه شد که اقدام رئیس مجلس عراق در ثبت نام مجدد برای پست ریاست جمهوری را مغایر با قانون اساسی و قابل اعتراض دانستند.

کد خبر 27806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha