خطر از بین رفتن میراث فرهنگی، تاریخی کردها

سرویس جهان- مجله معتبر نشنال جئوگرافی با اشاره به عدم وجود موزه های تخصصی برای حفظ آثار تارخی و فرهنگی کردها، هشدار داد، ممکن است در طول زمان آثار گرانبهای تاریخی کردها از بین برود.

به گزارش کردپرس، مجله معتبر نشنال جئوگرافی در گزارشی  نسبت به از بین رفتن آثار تاریخی و فرهنگی کردها بویژه آثار فرهنگی مانند کتب، دست نوشته ها و تصاویر تاریخی، به دلیل عدم وجود موزه های تخصصی برای حفاظت از آثار تاریخی کردها هشدار داد.

این مجله اشاره کرده که برخی تلاش های فردی برای حفظ آثار تارخی کردها وجود دارد و به نوعی کتابخانه ها و موزه های شخصی برای حفظ آثار تارخی کردها ایجاد شده است اما به دلیل این که این آثار باید در مکان های مخصوصی نگهداری شوند، نگهداری از این آثار در منازل شخصی نمی تواند این آثار گرانبها را حفظ کند.

 بر اساس این گزارش، در شهرهایی مانند سلیمانیه و اربیل برخی بازماندگان چهره های فرهنگی و ادبی کُرد تلاش هایی برای جمع آوری و حفظ آثار تارخی و فرهنگی کردها بویژه دست نوشته های شاعران، نویسندگان، مورخان و سیاستمداران کرد انجام داده و تعدادی موزه های خانگی برای حفاظت از این آثار بوجود آمده است اما این اقدامات نمی تواند مانع از تخریب و از بین رفتن این آثار شود.

مجله نشنال جئوگرافیک در گزارش میدانی خود در اقلیم کردستان عراق، دولت اقلیم کردستان را در ایجاد موزه های تخصصی برای محافظت از آثار چهره های تارخی کرد ناتوان توصیف کرده و نوشته است عموما نمی تون نشانه ای از تلاش جدی دولت اقلیم کردستان برای ایجاد موزه های تخصصی در جهت محافظت از این آثار گرانبها مشاهده کرد.

کد خبر 2771110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha