۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
 علت توقف ترانزیت کالا از گمرکات هم مرز با اقلیم کردستان وضع عوارض جدید است

گمرک ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از صبح امروز، صادرات و ترانزیت کالا از طریق گمرکات هم ‌مرز با اقلیم کردستان عراق به دلیل اعمال عوارض جدید برای کامیون‌های حمل بار متوقف شده است.

به گزارش کرد پرس؛ عوارض جدید اعمال شده تنها کامیون‌های بار را شامل نمی‌شود و کامیون‌های کشنده‌ حامل خودرو سواری نیز مشمول عوارض در نظر گرفته شده از سوی اقلیم کردستان عراق می‌شوند.

گمرک ایران در خصوص دلیل توقف صادرات و ترانزیت از گمرکات هم مرز با اقلیم کردستان عراق از صبح امروز به این نکته اشاره کرده که کامیون‌های حامل کالا به مقصد اقلیم کردستان عراق در رویه‌ جدید برای صادرات و ترانزیت ملزم به پرداخت 15 هزار دینار به یک شرکت خاص بابت صدور بارنامه پرداخت شده‌اند و در صورت عدم پرداخت عوارض در نظر گرفته شده کشور مقابل از پذیرش کامیون‌ها خودداری می‌کند.

 در پی این تصمیم رانندگان ایرانی و عراقی به وضع مبلغ ۱۵ هزار دینار به عنوان هزینه صدور بارنامه معترض و از صبح امروز هیچگونه کامیون عراقی جهت ترانشیپ وارد محوطه های گمرکی نشده و فرآیند صادرات و ترانزیت به اقلیم کردستان عراق فعلا متوقف شده است.

این گزارش حاکی است، همچنین طرف اقلیم کردستان عراق از کامیون‌های کشنده‌ حامل خودرو سواری نیز ضمن اخذ مبلغ مذکور برای خود کامیون،  مضافا به ازاء هر سواری روی کامیون (محموله) نیز ۱۵۰۰۰ دینار مطالبه می‌کند، لذا از صبح امروز هیچ کامیون سواری بر به جهت اعتراض به این امر از کشور خارج نشده و در تیرپارک ها و محوطه‌های گمرک متوقف شده اند.

با توجه به مشکل به وجود آمده، گمرک و مسئولین طرف عراقی در حال رایزنی با صاحبان بار عراقی و سندیکای کامیون‌داران هستند ولی فعلا به نتیجه ای نرسیده‌اند. از سوی دیگر برابر پیگیری‌های بعمل آمده این وضعیت در گمرکات باشماق مریوان در استان کردستان ، گمرک پرویزخان در استان کرمانشاه و تمرچین پیرانشهر در استان آذربایجان غربی به وجود آمده است.

کد خبر 2771018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha