گمانەزنی دربارۀ تعیین تاریخ جدید برگزاری انتخابات پارلمان اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عادل باخوان، رئیس مرکز فرانسوی مطالعات عراق تاریخ جدید برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان را اعلام کرد و گفت: «اگر اتفاق خاصی نیفتد، انتخابات در اواسط ماه سپتامبر برگزار خواهد شد».

رئیس مرکز فرانسوی مطالعات عراق در پستی در شبکه اجتماعی فیسبوک اعلام کرد: «توافقی برای برگزاری انتخابات پارلمان کردستان در پانزدهم ماه سپتامبر سال جاری وجود دارد، مشروط بر اینکه اتفاقی نیفتد که کل روند انتخابات را مختل کند».

شایان ذکر است که رئیس اقلیم کردستان تاریخ ۱۰ ژوئن سال جاری را برای برگزاری انتخابات ششمین دوره پارلمان کردستان تعیین کرده بود اما حزب دمکرات کردستان و اقلیت‌های اقلیم اعلام کردند که به دلیل حکم دادگاه فدرال مبنی بر منحل شدن ۱۱ کرسی اقلیت‌های پارلمان، دخالتهای خارجی و طراحی قبلی انتخابات، در این فرایند شرکت نخواهند کرد.

دادگاه عالی فدرال عراق در ۲۲ فوریه ۲۰۲۴، ۱۱ کرسی اقلیت‌های پارلمان کردستان را منحل و آنها را غیرقانونی اعلام کرد، ۱۱ کرسی اقلیت‌ها در دوره پیشین پارلمان کردستان بدین صورت بین اقلیت‌های پارلمان تقسیم شده بود: ۵ کرسی برای اقلیت مسیحی ۵ کرسی برای اقلیت ترکمان و یک کرسی برای اقلیت ارمنی.

شایان ذکر است که دادگاه عالی فدرال عراق قرار است روز یکشنبه ۱۹ مه ۲۰۲۴، برای صدور حکم نهایی و رسیدگی به شکایت مسرور بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان در خصوص توزیع کرسی های پارلمان کردستان تشکیل جلسه دهد.

کد خبر 2770672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha