احمد تُرک: ترجیج می دهم به زندان بروم جای اینکه خفت فرار را به جان بخرم/ ترکیه عرضه در آغوش گرفتن کُردها را ندارد

سرویس ترکیه - احمد تُرک شهردار ماردین، در واکنش به صدور حکم ده ساله زندان برای او در دادگاه کوبانی، گفت که قصد ندارد از ترکیه فرار کند و ترجیح می دهد به زندان بیافتد؛ او ترکیه را در دوستی با کُردها ناتوان توصیف کرد.

به گزارش کردپرس، احمد تُرک، سیاستمدار کهنه کار کُرد و شهردار کلان شهر ماردین، در سخنانی در واکنش به صدور حکم ده ساله زندان برای او در دادگاه کوبانی، گفت که قصد ندارد از ترکیه فرار کند و ترجیح می دهد به زندان بیافتد.

این احکام نه تنها به کردها بلکه به همه مردم ترکیه آسیب می زند

احمد ترک در پاسخ به پرسش های اسماعیل سایماز روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی روزنامه سوزجو با بیان این که احکام دادگاه کوبانی یک دینامیت را در آینده ترکیه فعال می کند، گفت: «این سیاست به حاشیه راندن و طرد بخشی از مردم ترکیه است که مردم را در برابر یکدیگر قرار می دهد. در حالی که امروز باید یکدیگر را بپذیریم و با هم مسائل ترکیه را حل کنیم.» احمد تُرک گفت که این روند نه تنها به کردها بلکه به همه مردم ترکیه آسیب می رساند.

ترکیه عرضه در آغوش گرفتن کُردها را ندارد

سیاستمدار کهنه کار کُرد، ترکیه را کشوری فاقد دموکراسی و حقوق توصیف کرد و گفت: «غیرممکن است که مردم در کشوری شاد باشند که در آن دموکراسی و حقوق وجود ندارد.»

او افزود: «غیرممکن است که ترکیه به یک کشور قدرتمند تبدیل شود. اگر ترکیه دموکراسی داشت، به قدرتمندترین کشور خاورمیانه تبدیل می شد، که همه کردها را در بر می گیرد، اما متأسفانه عرضه این کار را ندارد. نمی تواند این کار را بکند.»

آنها کسی را مجازات کردند که همیشه از آشتی دفاع می کرد

احمد ترک گفت: «آنها صلاح الدین دمیرتاش یعنی کسی را که همیشه تلاش می کرد تا مردم را به آرامش و آشتی دعوت کند، به قتل 37 نفر متهم کردند و او را مجازات کردند.»

احمد ترک درباره نقش حزب جمهوری خواه خلق (CHP) در روند عادی سازی روابط و صلح در ترکیه گفت: «CHP باید در این روند برای تضمین صلح، برادری و آینده دموکراتیک نقش داشته باشد. اگر به آنها (احزاب حاکم) فرصت بدهیم، ترکیه آسیب بزرگی خواهد دید. همه تلاش های ما برای رسیدن به ترکیه ای دموکراتیک است که در آن مردم بر اساس ارزش های دموکراتیک مشترک گرد هم می آیند. ما باید حول ارزش های مشترک دموکراتیک با هم متحد شویم. این خواسته اصلی ماست. ما تا جایی که بتوانیم از برقراری صلح و برادری دفاع خواهیم کرد.»

ترجیح می دهم به زندان برم تا این که فرار کنم

احمد تُرک در ارزیابی حکم صادر شده ده ساله اش و این که آیا ترجیح نمی دهد که از ترکیه به اروپا برود، گفت: «معلوم است که من فرار نمی کنم. اگر قرار باشد در زندان بخوابم، باشد این کار را می کنم. اما آیا در این سن ذلت فرار به اروپا را به خود بدهم؟ بهتر است که به زندان بروم. این چیز مهمی نیست، اصلا به آن فکر نمی کنم.»

شهردار ماردین در واکنش به سخنان اوزگور اوزل رهبر CHP که پرونده کوبانی را یک پرونده سیاسی خوانده بود، گفت: «جناب اوزگور یک دموکرات واقعی و فردی است که از دموکراسی حمایت می کند. تلاش آنها برای ما مهم است. برای ما این مهم است که CHP از دموکراسی دفاع کند و به فکر خودمان نیستیم.»

ما که دشمن مردم ترکیه نیستیم!

احمد ترک در پاسخ به این موضوع که پیش از انتخابات برخی از سیاستمداران کرد نظیر خودش، لیلا زانا و دمیرتاش به آغاز یک روند عادی سازی در فضای سیاسی ترکیه امیدوار شده بودند، گفت: «سخن از آغاز یک روند عادی سازی به میان آمد. این به ما امید داد، اما هیچ نتیجه ای حاصل نشد. ذهنیتی که شهروندان خود را در بر نمی گیرد، منطقی است که نه تنها به کردها بلکه به کل ترکیه آسیب می رساند. ما که دشمن مردم ترکیه نیستیم. ما از آزادی مردم ترکیه، دستیابی آنها به دموکراسی و برادری مردم دفاع می کنیم.»

او با اشاره به یک ضرب المثل کُردی سخنان خود را به پایان رساند: «طرف مغازه ای باز کرد که تویش فقط دو تا قالب صابون بود، نه چیز دیگری. آنها هم فقط به فیگن و صلاح الدین مجازات سنگین دادند، همه این ها برای این بود، نه چیز دیگری.»

لازم به ذکر است که رای دادگاه اعتراضات کوبانی که در آن 108 نفر از سیاستمداران کرد از جمله صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رؤسای مشترک پیشین HDP محاکمه شده اند، روز 16 می اعلام شد. بر اساس تصمیم دادگاه صلاح الدین دمیرتاش رهبر مشترک پیشین HDP مجموعا به 42 سال و فیگن یوکسک داغ رهبر مشترک پیشین دیگر HDP به بیش از 30 سال، همچنین احمد ترک سیاستمدار کهنه کار کرد و شهردار ماردین به 10 سال زندان محکوم شدند. احکام سنگین علیه فعالان سیاسی کُرد باعث ایجاد واکنش شدید از سوی بسیاری از روزنامه نگاران، شخصیت ها و فعالان سیاسی احزاب اپوزسیون شد.

کد خبر 2770662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha