سوران عمر: تجارت قاچاق تحت کنترل احزاب در 20 مرز غیررسمی اقلیم کردستان در حال انجام است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- در اقلیم کردستان از طریق 20 مرز غیررسمی که از سوی دولت مرکزی آن را به رسمیت نشناخته است، فعالیت تجاری انجام می شود و بخشی از کالاهای قاچاق از طریق این مرزها وارد می شود و این موضوع، دولت مرکزی را نگران کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از صدای آمریکا در اقلیم کردستان 20 مرز غیررسمی در استانهای سلیمانیه، حلبچه و اربیل وجود دارند که فعالیت تجاری متنوعی در آنها انجام می شود و درآمدهای این مرزها تحت کنترل احزاب است و به خزانه عمومی واریز نمی شود.

یک عضو مجلس نمایندگان عراق گفته است که دولت عراق 4 مرز را به عنوان مرز رسمی در اقلیم کردستان به رسمیت شناخته است اما از طریق 20 مرز غیر رسمی که در اختیار احزاب است، فعالیتهای تجاری انجام می شود.

سوران عمر عضو مجلس نمایندگان عراق از فراکسیون جماعت عدالت کردستان به صدای آمریکا گفته است که 20 مرز غیررسمی در اقلیم کردستان وجود دارند که روزانه فعالیت تجاری در آنها در حال انجام است  و درآمدهای این مرزها به عراق تحویل داده نمی شود و از این مرزها و مرزهای رسمی نیز پدیدۀ قاچاق به چشم می خورد.

این عضو پارلمان عراق همچنین گفت: محمد شیاع سودانی در آخرین نشست خود با وزارت کشاورزی و منابع آبی دولت اقلیم کردستان به وزیر کشاورزی گفته است که با واردات تخم مرغ به اقتصاد خودتان و عراق ضربه زده اید. وی از دو مرز باشماق و پرویز خان در این خصوص نام برده است.

سوران عمر: تجارت قاچاق تحت کنترل احزاب در 20 مرز غیررسمی اقلیم کردستان در حال انجام است

روز 6/ 5/ 2024 محد شیاع سودانی نخست وزیر عراق در بغداد با بیگرد طالبانی وزیر کشاورزی و منابع آبی دولت اقلیم کردستانو فراکسیونهای کرد پارلمان عراق دیدار کرد. در این دیدار، نخست وزیر عراق گوشزد کرد که واردات تخم مرغ از باشماق و پرویزخان، سبب ورشکستگی طرحهای تولید تخم مرغ در مرکز عراق و اقلیم کردستان خواهد شد و خواستار توقف واردات تخم مرغ قاچاق شده است.

واردات تخم مرغ قاچاق، یکی از مواردی است که دولت عراق بر توقف آن تأکید کرده است. در عراق 80 طرح تولید مرغ تخم گذار وجود دارد و از این تعداد، 22 تولیدی در اقلیم کردستان است. صاحبان مرغداریهای ویژه مرغهای تخم گذار روز 30/ 04/ 2024 در اربیل در اعتراض به واردات تخم مرغ قاچاق و عدم فروش محصولاتشان تجمع اعتراضی انجام دادند.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی، در مرغداریهای اقلیم کردستان سالانه 3 میلیارد و 800 میلیون تخم مرغ تولید می شود. این در حالی است که مقدار نیاز داخلی این محصول یک میلیارد و 200 میلیون تخم مرغ است و بخشی از تولیدات این محصول به مناطق جنوبی عراق صادر می شود. اگرچه سالانه، وزارت کشاورزی اقلیم کردستان لیست محصولاتی که وارداتشان ممنوع است به دروازه های مرزی اعلام می کند اما بخش نامه ها به طور دقیق اجرا نمی شوند و برخی از محصولات به صورت قاچاق وارد می شوند.

سوران عمر: تجارت قاچاق تحت کنترل احزاب در 20 مرز غیررسمی اقلیم کردستان در حال انجام است

مریوان کریم مسئول روابط عمومی مرز بین المللی باشماق در اظهاراتی به صدای آمریکا گفت: مرز باشماق مرزی بین المللی است و به هیچ وجه کالاهایی که فاقد مجوز وزارت کشاورزی باشند وارد نمی شوند و شایعات منتشر شده در این خصوص، حقیقت ندارد.

سخنگوی مرز باشماق همچنین گفت: بنده اطلاع ندارم که تخم مرغ به صورت قاچاق وارد شده باشد. هر کالایی که وارد می شود بررسی می شود و بخش نامه قانونی در خصوص آن اجرا خواهد شد.

رزگار احمد خدر مشاور وزیر کشاورزی اقلیم کردستان در اظهاراتی به صدای آمریکا گفت: دربارۀ نشست نخست وزیر عراق با وزیر کشاورزی و موضوع قاچاق تخم مرغ گفت: این موضوع اکنون در چارچوب وظایف من نیست و من در موضوع گندم کشاورزان فعالیت دارم.

پیشوا هورامانی سخنگوی دولت اقلیم کردستان نیز در این خصوص به پرسشهای صدای امریکا پاسخ نداده است.

سال گذشته به دستور وزارت داخله اقلیم کردستان از ناحیۀ قوره تو تا منطقه اورامان تعدادی دوربین نظارتی نصب شدند تا بر موضوع مبادلات تجاری و کاهش تجارت قاچاق نظارت شود.

یکی از مسئولان عالی نیروهای مرزبانی دولت عراق که نخواست نامش فاش شود در اظهاراتی به صدای آمریکا گفت: ما به دقت بر مرزها نظارت داریم و از طریق دوربینهای نظارتی و نیروهای مرزبانی، هر کالایی که طبق نظام گمرکی وارد اقلیم کردستان نشود آن را ضبط خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که وارد خاک عراق و اقلیم کردستان شود.

این نیروی مرزبانی همچنین گفت: وظایف ما در چارچوب نظارت بر مرزها است و دولت عراق پیوسته در تلاش است تا مرزها را به طور کامل تحت کنترل خود درآورد و در همین چارچوب با اقلیم کردستان در ارتباط است.

سوران عمر: تجارت قاچاق تحت کنترل احزاب در 20 مرز غیررسمی اقلیم کردستان در حال انجام است

کد خبر 2770447

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha