عراق تمایلی برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان ندارد

سرویس جهان- شورای سردبیری مجله اویل پرایس با اشاره به قصد عراق برای راه اندازی مجدد خط لوله نفتی کرکوک جیحان نوشت: دولت مرکزی عراق می خواهد با دور زدن خط لوله نفتی اقلیم کردستان- ترکیه مانع برقراری مجدد جریان یافتن نفت اقلیم کردستان به ترکیه شود.

به گزارش کردپرس، بیش از یک سال از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه از طریق خط لوله نفتی اقلیم کردستان-ترکیه گذشته است. مذاکرات میان اقلیم کردستان، دولت مرکزی عراق و شرکت های نفتی خارجی برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق این خط لوله بدون نتیجه مانده است. در همین حال، دولت مرکزی عراق در حال آزمایش و راه اندازی خط لوله قدیمی نفتی کرکوک-جیحان به ترکیه است که از حدود یک دهه پیش بلااستفاده مانده است.

شورای سردبیری مجله اویل پرایس با انتشار یادداشتی از احتمال تعطیلی همیشگی خط لوله نفتی اقلیم کردستان به ترکیه و جایگزین شدن خط لوله نفتی کرکوک-جیحان به جای آن خبر داده که به معنای پایان رویای صادرات مستقل نفت از سوی اقلیم کردستان عراق است.

بر اساس این یادداشت، در واقع، دولت عراق دیگر تمایلی برای جریان یافتن مجدد نفت اقلیم کردستان به ترکیه زیر نظر دولت اقلیم کردستان ندارد و تلاش می کند نفت تحت کنترل خود را از طریق خط لوله قدیمی به ترکیه صادر کند.

اویل پرایس ظرفیت اولیه صادرات نفت خام عراق از طریق خط لوله کرکوک-جیحان به ترکیه را حدود 350000 بشکه در روز عنوان کرده است.

این مجله در مقاله دیگری راه اندازی مجدد خط لوله نفتی قدیمی عراق به ترکیه را به منزله کوبیدن آخرین میخ بر تابوت استقلال اقلیم کردستان عراق دانسته است.

کد خبر 2769472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha