٣١٠ میلیون مترمکعب آب سدهای آذربایجان غربی رهاسازی شد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: ۳۱۰ میلیون مترمکعب آب در سال آبی جاری از سدهای استان برای دریاچه ارومیه، شرب و مصرف کشاورزی رهاسازی شده است.

به گزارش کرد پرس، مجید رستگاری  در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این مقدار آب رهاسازی شده از سدهای استان به منظور تامین آب شرب، بخش کشاورزی و حق آبه محیط زیست است که تامین آب شرب خط قرمز ما بوده و بخش کشاورزی نیز با توجه به اینکه با معیشت مردم ارتباط دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او در خصوص رهاسازی آب از سدهای استان به منظور احیای دریاچه ارومیه نیز اضافه کرد: هم اکنون رهاسازی آب از سدهای شهیدکاظمی بوکان، سد مهاباد، ساروق تکاب، چراغ ویس سقز و کانال سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه روانه می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: رهاسازی آب از سد شهیدکاظمی بوکان با دبی ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه، سد مهاباد ۴۰ مترمکعب در ثانیه و کانال سد کانی سیب ۲۰ مترمکعب در ثانیه به منظور احیای دریاچه ارومیه در حال انجام است.

او اظهار کرد: رهاسازی آب سد چراغ ویس سقز در استان کردستان و ساروق تکاب نیز هم اکنون آغاز شده و آب این ۲ سد وارد سد شهید کاظمی بوکان می شود تا به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود.

رستگاری در خصوص حجم کنونی آب در دریاچه ارومیه نیز گفت: هم اکنون یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون مترمکعب آب در این دریاچه وجود دارد و برنامه ریزی برای افزایش حجم آب دریاچه در حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب انجام شده است.

او  افزود: هم اکنون تراز فعلی دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۳۵ سانتی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هفت سانتی‌متر و در مقایسه به ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) در حدود ۵۳ سانتی‌متر افزایش یافته است.

سدهای آذربایجان غربی شامل سدهای شهید کاظمی بوکان، مهاباد، حسنلوی نقده، ساروق تکاب، زولا و دریک سلماس، شهرچای ارومیه، بارون و شهیدقنبری ماکو، آغ‌چای چایپاره، قیقاج و ارس ۲ پلدشت، سیلوه پیرانشهر و کرم آباد است که حدود ۲ میلیارد مترمکعب گنجایش ذخیره آب دارند.

کد خبر 2769176

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha