آغازی بر پایان نژادپرستی اردوغانی و شکست اقتدارگرایی در ترکیه

سرویس ترکیه - این یادداشت ضمن تحلیل نتایج انتخابات اخیر ترکیه به بررسی تأثیر شکست اردوغان بر روندهای حال حاضر حوزه سیاسی ترکیه و احتمال به پایان رسیدن اقتدارگرایی اردوغانی در ساحت خاورمیانه پرداخته است.

در نتیجه انتخابات محلی شهرداری ها در ترکیه، حزب عدالت و توسعه (AKP)  با کسب 35.49 درصد آرا بازنده اصلی این رقابت ها شد و در آن سو، حزب جمهوری خواه خلق (CHP) نیز با کسب 37.77 درصد آرا، پیروزی چشم گیری به دست آورد. به این ترتیب اکرم امام اوغلو و منصور یاواش جایگاه خود را به عنوان شهرداران شهرهای کلیدی استانبول و آنکارا تثبیت کردند. این انتخابات و نتایج آن از چند جهت برای ترکیه، آینده سیاسی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رئیس AKP و نیز کشورهای منطقه دارای اهمیت است:

۱. آغاز شکست حکمرانی AKP که حاصل تلفیق تجددخواهان و افراط‌گرایان بود، بازگشت به عقلانیت و خستگی مردم از افراط‌گرایی عثمانیسم- اردوغانیسم را تشدید کرده است.

۲. مردم ترکیه با این مشارکت «نه بزرگی» به سیاست های اقتصادی، مالی و بحران های امنیتی و مهاجرتی ناشی از عملکرد حزب حاکم گفتند و نشان دادند که برای آنان توسعه اقتصادی، اقتصاد پویا، اشتغال پایدار و رهایی از بحران های موجود در این حوزه، مقدم بر ملیت گرایی افراطی توام با شعارهای تند و بحران سازی های اردوغان می باشد.

۳.کارنامه اردوغان و حزب متبوع او هیچگاه نمره قابل قبولی از مردم ترکیه نگرفته است و زور و زَر حزب او در سال های اخیر در کنار بحران زایی نظامی در کشورهای منطقه باعث بقای او در قدرت شده بود، بااین حال این انتخابات فروپاشی نئوفاشیسم در شکل ترکیه ای آن به سبک اردوغان را کلید زد.

۴.در عرصه بین المللی، نزول جایگاه ترکیه و سیاست های ضد غربی ترکیه، محبوبیت این کشور را که حیاط خلوت و جاذب سرمایه گذاری های سرگردان جهانی بود به سرمایه گذاری های حداقلی در حوزه مسکن از سوی خارجی ها و توسعه محدود بخش گردشگری، محدود کرد. 

۵.نئوفاشیسم و تک اندیشی، حذف رقبای عاقل و نیز جریان های متعادل، پای اردوغان را به بازی حذف کشاند و مردم ترکیه نشان دادند به عقلانیت مالی، مدنی و اقتصادی؛ اعتقادی فراتر از اردوغان و جریان مد نظر وی دارند.

۶. با اضافه شدن بازیگران بیشتر به عرصه سیاسی ترکیه، این شکست را می توان فرصتی بی نظیر برای همسایگان ترکیه دانست تا بازتعریف مجددی از روابط سیاسی، مالی و اقتصادی خود با این کشور مطابق با منافع خود داشته باشند.

۷. آنچه در انتخابات ریاست جمهوری و فرآیندهای آن توسط اردوغان و حزب اش چیده شده بود در انتخابات محلی شهرداری ها توسط دوستان قدیمی وی با عبور از اردوغان برای همیشه کنار گذاشته شد و احتمالا این آغازی بر پایان اردوغانیسم و استیلای او در ترکیه برای همیشه خواهد بود.

نویسنده: دکتر اکبر حیدری محقق و پژوهشگر

*دیدگاه های مطرح شده در این یادداشت، لزوما دیدگاه های کردپرس را در بر نمی گیرد و مسئولیت آن بر عهده نویسنده است.

کد خبر 2769136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha