با حضور رئیس اقلیم کردستان و رئیس اتحادیه میهنی، تصمیم گیری در خصوص سرنوشت انتخابات پارلمانی کردستان در بغداد انجام خواهد شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان همزمان با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان وارد بغداد شد. به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی کردستان موضوع اصلی گفتگوها خواهد بود، حزب دمکرات کردستان در تلاش برای تعویق انتخابات است اما اتحادیه میهنی مخالفت می‌کند.

به گزارش کردپرس به نقل از دراومیدیا، همزمان با سفر بافل طالبانی، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و معاون رئیس حزب دمکرات وارد بغداد شد. بر اساس گزارشات و بررسی های دراو میدیا، موضوع به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی کردستان از محورهای اصلی گفت وگوی نچیروان بارزانی با طرفهای عراقی خواهد بود.

رئیس اقلیم کردستان روز 10 ژوئن سال جاری را به عنوان تاریخ برگزاری ششمین دوره انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان تعیین کرده است. با این حال، حزب وی از این روند کنارەگیری و انتخابات را تحریم کرده است، حزب دمکرات با حذف کرسی اقلیتها و نحوه توزیع کرسی های پارلمان بین حوزەهای انتخابیه مخالف است و نظرات متفاوتی در مورد نحوه برگزاری فرآیند انتخابات توسط کمیسیون عراق و به ویژه موارد مربوط به رسیدگی به درخواست ها و شکایت های انتخاباتی توسط شورای قضایی عراق دارد.

پس از آنکه دادگاه فدرال در (21 فوریه 2024) به نفع اتحادیه میهنی رأی صادر کرد، قانون انتخابات، مطابق میل این حزب تغییر یافتە و مخالف به تعویق انداختن انتخابات است، سفر بافل طالبانی و همچنین نچیروان بارزانی به بغداد به منظور رسیدگی به این موضوع خواهد بود.

مهلت دریافت لیست نامزدها توسط کمیسیون انتخابات عراق به پایان رسیده است، حزب دمکرات کردستان لیست اسامی نامزدهای خود را ارسال نکرده است، با این حال کمیسیون همچنان به روند لازم برای برگزاری انتخابات ادامه می دهد.

سفیر آمریکا و نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق در حال میانجیگری برای متقاعد کردن حزب دمکرات کردستان برای شرکت در انتخابات هستند، این درحالی است که دوره تمدید شده کمیسیون انتخابات عراق در 7 ژوئیه سال جاری به پایان می رسد و احزاب شیعه خواهان اصلاح قانون و پایان دادن به اختیارات قضات بر کمیسیون و بازسازی کمیسیون به همان روش قدیمی (سهم حزبی) هستند.

دلشاد شهاب، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان می‌گوید که بر اساس قانون، رئیس اقلیم مسئول سازماندهی روابط بین اقلیم کردستان و بغداد است. به گفته دلشاد شهاب، نچیروان بارزانی با نخست وزیر عراق دیدار و درخصوص بودجه، حقوق و صادرات نفت به گفتگو خواهد کرد.

کد خبر 2769067

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha