۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه های نیمه تمام کردستان نیاز است

استاندار کردستان با بیان اینکه پروژه های کلان و عمده استان در سال گذشته با حرکت جهادی روند رو به تکمیل و بهره برداری داشته است، گفت: حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه های نیمه تمام در استان اعتبار نیاز است.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در یک برنامه رادیویی،  با بیان اینکه حدود ۱۱ قطعه از مسیر کریدور شمال به جنوب در استان فعال شده و به بودجه قابل توجهی برای تکمیل نیاز دارد، گفت: در حوزه راه روستایی استان در طول یک سال و نیم اخیر نسبت به ادوار مختلف، اقدامات چشمگیری صورت گرفت، به طوریکه بیش از ۳۷۵ کیلومتر راه روستایی احداث شد که معادل هشت سال عملکرد بعضی از دولت های قبل است.

وی اظهار کرد: در حوزه کشاورزه عمده مشکلات استان آمار بالای اراضی دیم و برخورداری کم از اراضی آبی است که برنامه ریزی های مشخص و جامعی برای تامین آب ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی صورت گرفت و حدود پنج هزار و ۷۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ در پایاب سدهای گاران، قشلاق و امیرآباد رمشت محقق و تا مردادماه جاری با مابقی برنامه در اراضی شهرستان مریوان نیز آبی خواهد شد.

استاندار کردستان با بیان اینکه ۶۰۰ هزارتن تولید محصولات کشاورزی در استان طی سال گذشته افزایش یافت، افزود: به دلیل بارش های مناسب و موثر، سد زیویه شهرستان کامیاران به عنوان ششمین سد استان کردستان بعد از ۶ سال سرریز شد و اکنون دغدغه  جدی بابت تامین آب در استان وجود ندارد.

زارعی کوشا ادامه داد: انتقال آب سد آزاد کردستان به استان های همجوار شایعه است و هیچ برنامه ای در این زمینه وجود ندارد ، هرچند استفاده از منابع ملی حق همگان است اما اجازه خروج آب آزاد از استان داده نمی شود.

استاندار کردستان در ادامه در خصوص عملکرد استان در حوزه معادن نیز بیان کرد: پهنه ذخایر قطعی معدنی با توجه به نهضت تسهیل در امر اکتشاف در این استان به یک میلیارد تُن افزایش یافته است.

زارعی کوشا با بیان اینکه ۱۰۰ واحد تولیدی راکد در سال گذشته فعال و به زنجیره تولید و اشتغال بازگشته است، یادآور شد: رویکرد استان در این حوزه بر مبنای سرمایه گذاری زنجیره کامل ارزش و عدم خام فروشی است کما اینکه زنجیره فولاد با ۱۸ پروژه در شرق استان فعال و منجر به اشتغالزایی شده است.

کردستان رتبه ششم کشور در واگذاری گروهی طرح مسکن ملی

وی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مسکن، گفت: کردستان رتبه ششم کشور به لحاظ واگذاری گروهی در طرح مسکن را کسب کرد و در این راستا حمایت و تعامل بانک ها برای اختصاص تسهیلات بانکی جهت ساخت و ساز مسکن ملی جزو اولویت های استان است.

استاندار کردستان با بیان اینکه ساخت مسکن اولویت دولت در کردستان است، اظهار کرد: تعهد استان در پروژه نهضت ملی مسکن ۳۶ هزار و ۷۰۰ واحد است که تا امروز اراضی مورد نیاز برای این تعداد تعیین تکلیف شده و تامین زمین برای همه متقاضیان واجد شرایط در دست پیگیری است.

زارعی کوشا با بیان اینکه کردستان رتبه اول بیشترین متقاضی تاییدشده مسکن ملی در کشور را دارد، افزود: حدود ۹۰ هزار متقاضی طرح مسکن ملی در کردستان تایید شده نهایی هستند که به نسبت جمعیت در رتبه نخست کشور قرار دارد.

وی در ادامه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و تقویت شرکت های دانش بنیان را اولویت های استان در سال ۱۴۰۳ عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته ۲ هزار نفر از طریق آزمون دستگاه های مختلف، استخدام شدند و در سال جاری نیز ۶۰۰ تا یک هزار نفر از طریق استخدام دولتی مشغول به کار خواهند شد.

استاندار کردستان بیان کرد: در چندین محور برای افزایش و بهبود شاخص های اشتغال در کردستان با اقدامات گسترده برنامه ریزی هایی صورت گرفته که در سال جاری محقق خواهد شد.

زارعی کوشا یادآور شد: نرخ بیکاری استان در زمستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش داشته است.

کد خبر 2768937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha