اردوغان؛ ناکامی در انتخابات، انتقام در کردستان
/محمد هادیفر

سرویس ترکیه - انتخابات 31 مارس در حالی به پایان رسید که اردوغان بسیاری از کلان شهرهای ترکیه و مهمترین آنها را به مخالفین CHP و دم پارتی واگذار کرد. به نظر می رسد حالا انتقام سختی منتظر کردها در کردستان ترکیه و اقلیم باشد.

نتایج انتخابات شهرداری ها و مدیریت های محلی ترکیه در 31 مارس با شکست سنگین ائتلاف حاکم این کشور مواجه شد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و رهبر حزب حاکم در اولین سخنرانی خود پس از انتخابات ضمن پذیرش شکست اعلام کرد که نتایج مورد نظرش را در انتخابات کسب نکرده است. 

این شکست غیر منتظره رهبر حزب عدالت و توسعه (AKP) را با شوک شدیدی مواجه کرد. حضور حیرت زده رجب طیب اردوغان بر خلاف رویه انتخابات گذشته که شاداب و با نشاط در جایگاه نمادین حزبی خود ظاهر می شد و با مزاح های سیاسی مخالفان را منکوب و طرفداران خود را مشعوف می کرد، به یکباره به حضوری آرام و حزین بدل شد. دیگر از آن فریادهای سرمستانه پس از انتخابات در بالکن مورد علاقه اش و هو کشیدن طرفدارانش برای رؤسای احزاب مخالف خبری نبود. اردوغان در پایان رای گیری و اعلام نتیجه اولیه شمارش آرا با چهره ای حزین و با لباسی معنادار سراپا سیاه، روی بالکن دوست داشتنی کاخش رفته و برخلاف روال گذشته بدون تشکر از طرفدارانش بلا فاصله به مخالفان حمله کرد و شکست خود را آسیب ملی  و در نتیجه دسیسه ها و اتهامات واهی تجزیه طلب ها در شرق توصیف کرد و مستقیما رفت سر اصل مطلب یعنی دشمنان همیشگی ترکیه - عناصر حزب کارگران‌کردستان (PKK)- که در شمال عراق و مناطق جنوب شرق ترکیه حضور دارند.

اگرچه اردوغان از مدتها پیش وعده پاکسازی شمال عراق از وجود عناصر این حزب را با اهداف تبلیغات انتخاباتی داده بود اما حالا که با ناکامی مواجه شده است، احتمالا این اقدام را با هدف فرافکنی و کسب بقایای اعتبار سیاسی خود تسریع خواهد بخشید.

پیش بینی می شود اردوغان که حالا پس از 21 سال زمامداری ترکیه بزرگترین شکست انتخاباتی خود را متحمل شده است، دست کم از باقی عمر سیاسی خود و از جایگاه فرماندهی کل قوایش نهایت استفاده را کرده و بزعم خود بساط این حزب را در شمال عراق برچیند. 

اردوغان؛ ناکامی در انتخابات، انتقام در کردستان
/محمد هادیفر

با این حال برخورد با این کوه نشینان پراکنده در مناطق شمال عراق و کردستان ترکیه هم چندان آسان نخواهد بود. اول این که پیشروی بیشتر نظامی، خود در شمال عراق مستلزم اقدامات دیپلماتیک بیشتر و جلب رضایت دولت های منطقه است. تا همینجا هم اردوغان تا 40 کیلومتری عمق خاک عراق پیشروی کرده و حضور نظامی بر هم زده است. دوم این که همپیمان اصلی او یعنی حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) در حال حاضر درگیر مشکلات حاد سیاسی است و شرایط همراهی کامل با اردوغان را در منطقه اقلیم ندارد. همچنین به نظر نمی رسد پارتی تمایلی داشته باشد تا به ضخامت پرونده ضد قومی خود نزد جریان اعتراضی داخل اقلیم و سایر کردها در کشورهای مجاور بیافزاید. 

به نظر می رسد اردوغان سخت ترین دوران زمامداری خود را سپری می کند و تجمیع فشارهای سیاسی داخلی و ملاحظات منطقه ای از جمله برخورد دوگانه با غزه و مواضعش در برابر اسرائیل سرنوشت آینده اورا با ابهامات گسترده ای مواجه کرده است. 

دولت او در اولین اقدام نشان داد که پیش بینی ها درباره احتمال انتقام از کردها پس از نتیجه انتخابات چندان هم دور از ذهن نبوده و امروز اولین عملیات نظامی علیه کردستان ترکیه را با بمباران ارتفاعات 4 استان حکاری، شرناخ، دیاربکر و سیرت آغاز کرد. همچنین اخباری از آمادگی او برای عملیات گسترده علیه مناطق حضور نیروهای PKK در اقلیم کردستان به گوش می رسد و پیش بینی می شود با این هدف گذاری، شاهد بهاری خونین در منطقه شمال عراق و کوهستانهای کردستان ترکیه باشیم.

کد خبر 2768848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha