اشتباه استراتژیک حزب دمکرات کردستان/ بهروز گلالی

سرویس عراق و اقلیم کردستان- یکی از رهبران سابق اتحادیۀ میهنی در اظهاراتی، مواضع اخیر حزب دمکرات کردستان دربارۀ احکام دادگاە فدرال را اشتباە استراتژیک این حزب خواندە و معتقد است اتخاذ چنین مواضعی، کردها را در وضعیت بسیار بدتری قرار خواهد داد.

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس،متن یادداشت بهروز گلالی از رهبران سابق اتحادیۀ میهنی کردستان بە شرح زیر است:

متأسفانه حزب دمکرات کردستان نباید یک طرفه چنین موضعی را اتخاذ می کرد، زیرا چنین تصمیمی بیشتر بین کردها تفرقه می اندازد و کردها را به وضعیتی بسیار بدتر و فاجعەبارتر از وضعیت فعلی سوق خواهد داد.

اگر حزب دمکرات کردستان در برابر تصمیمات دادگاه فدرال همراه با سایر احزاب اقلیم کردستان در مورد عدم اجرای اصل 140 و مسئله کرکوک و نسل کشی حلبچه ایستادگی کرده و موضع خود را اعلام کرده بودند شاید برای کردها و دوستانشان به عنوان یک موضع کردی و میهنی مهم در تاریخ ثبت می شد. اما اکنون اینگونه تصمیم گیری در خصوص تحریم انتخابات پارلمانی کردستان به صورت یک جانبه، کاری عجولانه و نسنجیده است.

من فکر می‌کنم ریاست حزب دمکرات کردستان تا کنون چندین اشتباه استراتژیک بزرگ مرتکب شده است، اشتباه اول این حزب، برگزاری رفراندوم بود که یک سیاست بسیار اشتباه و استراتژیک بود و علیرغم تلاش های آمریکا و اروپا و دیگر دوستان حزب دمکرات کردستان با لجاجت آن را برگزار کرد و مردم کردستان در ازای آن بهای سنگینی پرداختند.

دومین اشتباه استراتژیک حزب دمکرات کردستان تحریم انتخابات پارلمانی بود، این در حالی است که آمریکا، اروپا، کل جهان و خود کردها نیز بر برگزاری انتخابات تأکید می کنند و دولت و پارلمان کردستان بە حالت تعلیق درآمدە است و اعتماد مردم به این شیوۀ حکمرانی به کلی تضعیف شده است، بنابراین مطمئنا این کردها هستند که بهای این لجاجت سیاسی را دوباره خواهند پرداخت و حزب دمکرات کردستان می خواهد خود را قهرمان جلوه دهد.

سومین اشتباه استراتژیکی که امکان دارد حزب دمکرات کردستان در نتیجه عواقب این تصمیم مرتکب شود، کنارەگیری یکجانبه از روند سیاسی موجود در بغداد است.

امیدوارم ریاست حزب دمکرات کردستان با دقت بیشتری به وضعیت کنونی بیاندیشد و با یک دید منطقی به اوضاع سیاسی نگاه کند و عجولانه و بدون مشورت تصمیمی نگیرند که زمینه ساز بروز فاجعه و بدبختی بیشتری برای کردها باشد. اکنون دیگر مام جلال در قید حیات نیست تا اشتباهات و کم و کاستی ها را برطرف کند و اجازه ندهد همه چیز زیر و رو شود چرا که امروزه در روزگاری به سر می بریم که وضعیت حاکم بر آن تحمل یک اشتباه بزرگ را ندارد..

بهروز گلالی

کد خبر 2768528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha