اتحادیه میهنی کردستان خواستار انحلال ۱۱ کرسی متعلق به اقلیتها نبوده است

سرویس عراق و قلیم کردستان_ دبیر پنجمین دوره پارلمان کردستان اعلام  کرد حزبی که در دادگاه فدرال طرح شکایت کرده است خواهان حذف کرسی اقلیتها نبوده است بلکه خواستار تقسیم این کرسی در میان استانها شده است اما دادگاه فدرال این کرسی ها را خلاف قانونی اساسی معرفی کرده است به این ترتیب دادگاه قانونی را نقض کرده است که بر طبق آن شکایت باید در محدوده خواسته‌های طرح شده از سوی خواهان بررسی شود.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری خندان، مونا قهوەچی دبیر سابق پارلمان کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد حذف کرسی اقلیتها در پارلمان کردستان در تضاد با این رویه قضایی است که "بررسی شکایت محدود به خواسته‌های طرح شده در آن است".

مونا قهوەچی در بیانیه خود اعلام کرد حذف کرسی اقلیتهای پارلمان کردستان در تضاد با قانون انتخابات مجلس عراق و شورای استانها و همچنین در تضاد با ماده‌های قانونی ۴۹ و ۱۲۵ قانون اساسی است.

وی تصریح کرد: دادگاه فدرال عراق پایبند به عریضه دعوی خواهان (دادخواست شاکی) نبوده است به طوری که شاکی شماره ۸۳ مذکور خواهان لغو ۱۱ کرسی اقلیتهای نبوده است بلکه خواستار تقسیم این کرسی در میان استانها شده است.

قهوەچی افزود: اما دادگاه فدرال تصمیم گرفت کلمه ۱۱ از ماده یک اصلاحیه قانون انتخابات پارلمان کردستان را خلاف قانون اساسی بخواند در حالی که این موضوع در دادخواست شاکی مطرح نشده است.

وی اشاره کرد: بنابراین صدور چنین حکمی از سوی دادگاه فدرال نقض آشکار اصول قانون و عدالت است که بیان می‌دارد بررسی شکایت محدود به خواسته‌های طرح شده در آن است و دامنه حکم صادره نباید بیش از خواسته‌های مطرح شده باشد.

کد خبر 2768483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha