افول اخلاق رسانه ای؛ پیرمرد متقاضی و پروپاگاندای اداره کار کردستان/ *منصور اولی

چند روز گذشته را با یک درد در سینه سکوت کردم؛ تصویر پیرمردی در اداره کار کردستان و رنجی که بعد از یک سئوال یا اعتراض به عدم دریافت یارانه اش، دارد می کشد.

کرد پرس- سکوت کردم که شاید این حجم از بی اخلاقی و غیر حرفه ای گری در رسانه ها جایی متوقف شود و مطلب راقم این سطور هم بنزین روی آتش نباشد. اما هر چه گشتم در فضای مجازی با دست به دست شدن یک خبر کذایی مواجه شدم و دیگر طاقتم طاق شد.

ظاهرا قضیه از این قرار است که در چند روز گذشته پیر مردی به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی کردستان مراجعه کرده  و نسبت به اینکه یارانه معیشتی دولت شاملش نشده است، اعتراض داشته است. بر اساس یک خبر و بدون ارایه هیچ مدرکی عکس این شخص در اختیار رسانه ها قرار گرفته و با تیترهایی از جمله اینکه «مرد میلیاردر سنندجی خواستار یارانه شده است و امثال این؛ عکس او در اکثر رسانه های برخط و صفحات مجازی شان منتشر شده است.

بر فرض اینکه اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اسنادی هم از میزان نقدینگی این شخص داشته باشد- که البته تا به حال چیزی ارایه نشده - بر اساس اخلاق اداری که چندین بار مورد تاکید رییس جمهور قرار گرفته است، این اداره کل موظف بوده دلیل شامل نشدن را به او اطلاع و همه اطلاعات او هم مانند هر شهروندی قطعا به صورت محرمانه نزد آن اداره حفظ می شد.

اینکه شخصی در این دستگاه یا شاید هم جمعی در آن اداره تصمیم گرفته اند، رقم دقیق موجودی حساب این مرد را رسانه ای کنند یک فعل کاملا خلاف قانون و احتمالا مجرمانه است که در جای خود دستگاه های نظارتی باید ورود کنند.

هر شهروندی در این مملکت حق دارد نسبت به هر حقی که فکر می کند از او ضایع شده اعتراض داشته باشد و جواب اعتراضش را هم در کمال ادب و احترام دریافت دارد.

برخوردی که  این اداره کل در استان کردستان انجام داده شایسته  نبوده و رسانه ای شدن این خبر بخشودنی نیست و مصداق بارز بازی با آبروی افراد است حالا هر هدفی پشت این باشد هم قطعا این وسیله را توجیه نمی کند.

اما داغ آنجا سنگین تر است که اهالی رسانه هم به صورت گسترده و تنها احتمالا با هدف گرفتن چند لایک و بازدید در دام این پروپاگاندا افتاده و اخلاق حرفه ای و رسانه ای را فراموش کرده اند.

از صفحات بی هویت مجازی نمی توان انتظار داشت که اصول حرفه ای را رعایت کنند و حرجی هم شاید به آنها نیست و اصولا مرجعیتی هم ندارد اما اینکه رسانه های رسمی در چنین دامی افتاده اند سخت آزار دهنده است. گفتنی ها در این مورد بسیار است به وقتش...............................

 *کارشناس رسانه 

کد خبر 2768088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha