۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
نمایندگی برابر و ریاست مشترک

سرویس ترکیه - شماره جدید هفته نامه ژن در کردستان ترکیه با پرونده ای درباره فرصت های نمایندگی برابر و ریاست مشترک در مدیریت های محلی مثل شهرداری ها، منتشر شد.

به گزارش کردپرس، پنجاه و دومین شماره هفته نامه ژن با سرتیتر «برابری در نمایندگی و ریاست مشترک کوتاه آمدنی نیست» برای جلب توجه به موضوع برابری زنان و مردان در عرصه های سیاسی و شیوه ریاست مشترک منتشر شد. 

در اینجا به خلاصه سه مقاله از این نشریه پرداخته می شود.

نمایندگی برابر و ریاست مشترک

بگذار جهان فرو بریزد و با نظام ریاست مشترک دوباره از نو متولد شود؛ روشن سید اوغلو

سید اوغلو در این مقاله درباره توجیهات و اصول عملکردی سیستم ریاست مشترک (همرئیسگری) در حرکت زنان آزاد، به ویژه زنان کرد می‌پردازد. این حرکت به عنوان یکی از گسترده‌ترین سازمان‌های فعال در ترکیه شناخته می‌شود که سیاست‌هایی برای آزادی و برابری ارائه می‌دهد.

سید اوغلو به نکاتی اشاره دارد که این حرکت، با تأکید بر اصولی چون طبقه‌بندی نشدن، تسلط‌ناپذیری و زندگی بدون تبعیض، مفهوم زندگی آزاد را تعریف می‌کنند. دستیابی زنان به آزادی، حقوق زنان را مبتنی بر اصولی نظیر حفظ تعادل اکولوژیک، زندگی آزاد فرهنگ‌ها و هویت‌ها، و آزادی کار از سرمایه‌داران برآورده می‌کند. سید اوغلو معتقد است که این حرکت به عنوان بخشی از سیاست های دم پارتی شناخته می‌شود و سعی در تحول عملکردهای سنتی و بروکراتیک سیستم حزبی دارد.

سید اوغلو در مقاله خود تغییر در ساختار مدیریت جامعه توسط زنان و مردان به صورت مشترک، با نام ریاست مشترک را پیشنهاد می دهد. این سیستم تصویب‌نامه تمام فعالیت‌های مدیریتی جامعه را با هماهنگی و یکپارچگی بین زنان و مردان تعریف می‌کند. او معتقد است که این سیستم نه تنها نیازمند حذف تبعیض جنسیتی در روابط قدرت است، بلکه همچنین به تغییر زیرساخت های جامعه از جمله حوزه های اقتصادی، هنری، شهرسازی و ... نیز نیاز دارد.

نمایندگی برابر و ریاست مشترک

نمایندگی زنان در مدیریت های محلی؛ مقدس آکتاش

آکتاش در این مقاله درباره تجربه ها و اقدامات مثبتی سخن می گوید است که در زمینه ترویج حقوق زنان و افزایش نقش زنان در جامعه صورت گرفته است. این اقدامات شامل ایجاد مراکز پشتیبانی و مشاوره برای زنان در معرض خطر، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های سلامت زنان در روستاها و مناطق حاشیه ای شهرها، ایجاد مراکز بهداشت جدید تحت نظر شهرداری‌ها، افزایش نمایندگی زنان در مدیریت های محلی و ترکیب‌های مختلف اجتماعی، و ایجاد مراکزی برای مقابله با خشونت علیه زنان می‌شود. 
علاوه بر این، آکتاش به تفصیل به موضوع لزوم حضور زنان در  مدیریت های محلی (شهرداری ها و شوراهای شهر) و ایجاد یک سیستم برابر و مشترک در سطح مدیریت های محلی می‌پردازد. توجه به ترکیب‌های مختلف جامعه و ترویج اصل تساوی جنسیتی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های عمومی از جمله اقدامات مورد تأکید در این نوشتار است. آکتاش در مقاله خود همچنین بر لزوم ایجاد مراکز پشتیبانی برای زنان قربانی خشونت و ایجاد مراکز بهداشت زنان در مناطق فرودست در جهت تحقق فرصت های زندگی برابر برای زنان در همه ارکان جامعه، تاکید می کند. 

نمایندگی برابر و ریاست مشترک

هویت ما؛ یوکسل موتلو

یوکسل موتلو در مقاله خود به تحلیل چگونگی تأثیر دولت ترکیه بر حقوق زنان، هویت‌های قومی و نقش‌های جنسیتی افراد و اقلیت‌ها می‌پردازد. او نگاهی به فشارها و سیاست‌های مختلفی که توسط دولت اعمال می‌شود بر زنان، کردها، علوی‌ها و گروه‌های دیگر از جمله مسلمانان و غیرمسلمانان داخلی و خارجی می‌اندازد.

موتلو به ویژه به بررسی این مسئله می‌پردازد که چگونه حقوق زنان، هویت‌ها و گروه‌های مختلف تحت تاثیر فشارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی قرار گرفته و دولت ترکیه چگونه  سعی در کنترل این اقلیت های قدرت دارد.

موتلو در ادامه به تحلیل چگونگی مبارزه زنان با کلیشه های جنسیتی و بررسی این موضوع می پردازد که چرا این مبارزات با انتقاد و مخالفت از سوی حاکمیت مواجه می‌شوند. یوکسل موتلو با تشریح شرایط ناشی از نابرابری علیه اقلیت ها مانند علوی ها و کردها و زنان بر این باور است که برابری نمایندگی و مدیریت مشترک در شهرداری ها و شوراهای شهر بر حفظ هویت‌ها و باورهای مختلف موثر است.

نمایندگی برابر و ریاست مشترک

کد خبر 2767410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha