مجازات بیش از 4500 معلم معترض در سلیمانیه، حلبچه، راپرین و گرمیان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- بیش از 4500 معلم معترض توسط ادارات کل آموزش و پرورش در سلیمانیه، حلبچه، راپرین و گرمیان به دلیل غیبت، توبیخ و مجازات شده اند و خواهان لغو حکم خود هستند. معاون مدیرکل آموزش و پرورش سلیمانیه می گوید که با معلمان در یک خط هستند، مطالبات خود را با مافوق خود مطرح می کنند و برای حذف غیبت معلمان تلاش می کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، دلشاد میرانی، یکی از معلمانی که به آموزش و پرورش سلیمانیه بازدید رفته است، گفت که برخی از ادارات به دلیل غیبت، توبیخ و تنبیە شده اند، برخی دیگر از آنها پس از اعلام تقویم آموزشی از 9 ماه اخیر برای آنها مجازات تعیین شده است.

به گفته این معلمان 4640 معلم در ادارات سلیمانیه، حلبچه و ادارات گرمیان و راپرین مجازات شده‌اند.

دلشاد میرانی گفت: از اداره آموزش و پرورش سلیمانیه خواسته اند پس از بازگشت معلمان به کلاس های درس، مجازات ها لغو شود.

وی افزود: «وزیر آموزش و پرورش به آموزش و پرورش سلیمانیه اجازه داده است که مجازات معلمان را لغو کند؛ این بدان معناست کە تصمیم نهایی بر عهدۀ آموزش و پرورش سلیمانیه است».

معلمان امیدوار هستند که مجازات های آنها توسط اداره آموزش و پرورش سلیمانیه لغو خواهد شد و میرانی بیان کرد که معتقدیم این تصمیم به مجازات معلمان پایان می دهد و حکم مجازات همه آنها را لغو خواهد کرد، بنابراین منتظر پاسخ آموزش و پرورش هستیم و در صورت عدم پاسخگویی اقدامات دیگری را انجام خواهیم داد.

به گزارش رووداو، برخی از این 4640 معلم و کارمند بدون رضایت خودشان منتقل شده و مورد عفو قرار گرفته اند.

نژاد عبدالله، معاون مدیرکل آموزش و پرورش سلیمانیه به روداو گفت: «هیچ معلمی مجازات نشده است. آنچه هست غیبت های آنها است، در مجموع برای 3182 معلم و کارمند در سلیمانیه، 300 نفر در حلبچه، 180 نفر در راپرین و 384 نفر در گرمیان غیبت ثبت شده است».

به گفته معاون مدیرکل آموزش و پرورش سلیمانیه، سایر معلمانی که منتقل یا بخشیده شده اند «به درخواست خودشان بوده و هیچ کدام از ادارات معلمان را به اجبار منتقل یا مجازات نکرده است».

نژاد عبدالله درباره حذف غیبت های معلمان گفت: «آنها به اداره آموزش و پرورش آمدند و از ما خواستند که مجازات های آنها را لغو کنیم. ما مطالبات آنها را به مافوق خود خواهیم رساند و هر تصمیمی صادر شود متمرکز خواهد بود و مطمئناً تمام شهرها و شهرستان هایی که در آن اعتصاب صورت گرفته را شامل خواهد شد».

فقط در آموزش و پرورش راپرین برای 180 معلم غیبت ثبت شده است.  محمد کریم، مدیر کل آموزش و پرورش راپرین به روداو گفت: «ما فقط غیبت معلمان را ثبت کرده ایم و هیچ انتقال یا عفوی در کار نبوده است، برعکس، ما به معلمان بیشتری نیاز داریم، تصمیم برای حذف غیبت ها سخت است و منتظر تصمیم اداره آموزش و پرورش سلیمانیه هستیم تا ببینیم چه تصمیمی خواهند گرفت» .

مدیرکل آموزش و پرورش راپرین افزود: «در صورتی که آموزش و پرورش سلیمانیه غیبت معلمان را حذف کند، مطمئناً در آموزش و پرورش راپرین نیز غیبت ها حذف خواهد شد».

سال تحصیلی 2023-2024 اقلیم کردستان از 13 سپتامبر آغاز شد، اما مدارس در استان های سلیمانیه و حلبچه، ادارات مستقل گرمیان و راپرین و اداره کویسنجق به جز بخشی از پایه های 12ام تا 9 دسامبر سال جاری باز نشدند، اما پس از آن به تدریج درهای مدارس به روی دانش آموزان باز شدند.  

در زمان اعتصاب معلمان، به تمامی مدیران آموزش و پرورش اختیار داده شد برای معلمانی که در کلاس های درس حضور پیدا نمی کنند غیبت ثبت شود، به همین دلیل برای بسیاری از معلمان غیبت رد شده است.

کد خبر 2767373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha