روند طولانی تحویل جنگنده های اف 16 جدید به ترکیه

سرویس جهان- به گفته برخی کارشناسان روند تحویل جنگنده های نسل جدید اف 16 بین 2 تا 3 سال طول خواهد کشید.

به گزارش کردپرس، دولت آمریکا بعد از موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو، از فروش جنگنده های اف 16 نسل جدید به ترکیه حمایت کرده است. این در حالی است که به نوشته رویترز، واشنگتن در سال 2020 و به دنبال اقدام ترکیه به خرید سیستم دفاع موشکی اس 400 از روسیه و تهدید یونان، فروش این جنگنده ها به آنکارا را مسکوت گذاشت.

کردها، یونانی ها و قانونگذاران کنگره آمریکا از جمله مخالفان سرسخت فروش جنگنده های نسل جدید اف 16 به ترکیه بوده اند زیرا معتقدند که دولت تحت رهبری اردوغان از این جنگ افزار پیشرفته برای سرکوب کردها در عراق و سوریه و نیز تهدید برخی متحدان غرب در مدیترانه استفاده می کند.

اکنون دولت آمریکا منتظر اعلام موافقت نهایی کنگره برای تحویل اف 16 به آنکارا است. اما برخی کارشناسان معتقدند که روند تحویل این جنگ افزارها به ترکیه طولانی خواهد بود.

سینان جیدی، کارشناس مسائل ترکیه در صفحه ایکس (توییتر سابق) خود در این باره نوشت: تحویل نهایی این جنگنده ها به ترکیه همچنان شامل رعایت برخی شروط تعیین شده قبلی آمریکا توسط ترکیه است و ممکن است تحویل آنها به ترکیه حدود 2 تا 3 سال طول بکشد.

او با اشاره به استفاده ترکیه از نسل قبلی اف 16 علیه کردهای سوریه و تهدید یونان گفته است در این فاصله زمانی ترکیه باید ثابت کند که از این جنگنده ها علیه همسایگان خود و یا متحدان غربی استفاده نمی کند. این در حالی است که ترکیه در حال حاضر، به صورت مداوم  نیروهای کرد سوریه، متحد آمریکا در مبارزه با داعش را هدف حملات هوایی قرار می دهد.

دو مقام ارشد کرد سوریه اخیرا از این که ترکیه ممکن است از جنگنده های جدید آمریکا علیه کردهای سوریه استفاده کند ابراز نگرانی کرده اند.

چند کارشناس بنیاد دفاع از دموکراسی ها نیز نسبت به تحویل سریع جنگنده های نسل جدید اف 16 آمریکا به ترکیه ابراز تردید کرده اند. جاناتان شانزر، معاون رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها در این خصوص گفته است قرار بود ترکیه متحد واقعی آمریکا باشد و در کنار دشمنان این کشور مانند روسیه قرار نگیرد. این کشور در ممانعت از ورود داعش به سوریه اهمال کرد. بنابراین، تحویل این جنگ افزارها به ترکیه در مقطع زمانی کنونی به صلاح نیست.

سینان جیدی، دیگر پژوهشگر این موسسه با اشاره به این که ترکیه موافقت با عضویت سوئد در ناتو را به دریافت 16 منوط کرده بود، نوشت: ترکیه اگر بدون شرط پیوستن سوئد را به ناتو امضا کرده بود، می توانست این جنگنده ها را 20 ماه زودتر تحویل بگیرد. او احتمال داده است ترکیه نتواند حداقل تا دو سال آینده جنگنده های جدید را دریافت کند.

برادلی بومن، کارشناس دیگر این موسسه با اشاره به این که ترکیه در مقابل موافقت با فروش جنگنده های نسل جدید اف 16 به ترکیه تحویل جنگنده های پیشرفته اف 35 را به یونان، رقیب ترکیه تصویب کرده،  مجهز شدن ترکیه به نسل جدید جنگنده های اف 16 تحولی مهم ندانسته است.

کد خبر 2766376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha