باید در عمق 60 کیلومتری از مرزهای ترکیه یک کریدور صلح و آرامش ایجاد کنیم

سرویس ترکیه - دولت باغچه لی رهبر MHP در سخنانی پیشنهاد ایجاد یک کریدور در عمق 60 کیلومتری از مرزهای ترکیه، همچنین بیرون راندن اعضای دم پارتی را از همه ارکان حکومت ترکیه داد.

به گزارش کردپرس، دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه (MHP) در سخنانی مدعی شد که حزب دموکراسی و برابری خلق ها (DEM) نباید در مجلس ترکیه حضور داشته باشد. باغچه لی با بیان اینکه از عملیات برون مرزی که قرار است در جنوب کشور انجام شود، حمایت می کند، ایجاد یک «کریدور آرامش برای امنیت و آینده ترکیه» به عمق 60 کیلومتر را پیشنهاد کرد.

او در نطق خود در نشست فراکسیون حزب در مجلس ترکیه، گفت: «اعضای دم پارتی خائنانی هستند که ما داریم با آنها در کوه ها و خطوط مرزی خود می جنگیم.»

اعضای دم پارتی تروریست هایی هستند که دستشان سلاح نیست!

رهبر MHP افزود: «همانگونه که از 747 سال پیش تا کنون اجازه نداده ایم که هیچ زبانی به جز ترکی در مجلس، دیوان و درگاه ترکیه مورد استفاده قرار گیرد، اکنون نیز اجازه نمی دهیم که هیچ تروریستی و هیچ کسی از حامیان تروریست ها در کوه ها، در شهر، در شهرداری ها و در مجلس بزرگ ترکیه جای بگیرد. ما همانطور که با تروریستی که در دستش سلاح است، می جنگیم، با تروریستی که در دست خود سلاح نمی گیرد، هم باید بجنگیم.»

کریدور صلح و آرامش باید در عمق 60 کیلومتری از مرزهای ترکیه ایحاد شود

باغچه لی در حمایت از عملیات برون مرزی ترکیه در خاک کشورهای همسایه گفت: «جمهوری ترکیه قادر است امنیت فرامرزی و همچنین امنیت داخلی خود را تامین کند. ما ضمن حمایت از تصمیمات اتخاذ شده در نشست شورای امنیت که به ریاست رئیس جمهور کشورمان (اردوغان) برگزار شد، از پروژه " کریدور صلح برای آینده  و امنیت ترکیه" که منطقه کوهستانی شمال عراق را در بر می گیرد، با هماهنگی این کشور و با توافق دوجانبه حمایت می کنیم که در مدت زمان تعیین شده و عمق 60 کیلومتر امتداد می یابد. کریدور خط صلح برای آینده ترکیه باید ایجاد شود و حتی یک مگس هم نباید به این کریدور راه یابد.»

کسی نباید به CHP رای دهد

دولت باغچه لی با هدف قرار دادن حزب جمهوری خواه خلق (CHP) این حزب را از درون پوسیده توصیف کرد و آن را در هماهنگی با PKK  دانست. باغچه لی گفت: «باید میان شمار آرای ملتی که کشته داده اند و تابوت جانبختگان خود را بر دوش کشیده اند با کسانی که هزینه ای نداده و طرفدار CHP هستند، فاصله زیادی باشد. اگر این اتفاق رخ ندهد (آرای CHP از حزب حاکم پیشی بگیرد) آن وقت باید با ظلم تروریسم که 40 سال است دامن ما را گرفته چه کنیم؟!»

او با اشاره به انتخابات آتی شهرداری ها و شوراهای شهر در ترکیه گفت: «سازگاری و هماهنگی مدیرت های محلی (شهرداری ها) با حکومت مرکزی در ترکیه باعث می شود تا به اهداف خود برای سده دوم ترکیه نزدیک شویم.»

نباید دوباره فرصت دزدیده شدن استانبول را داد

رهبر ملی گرای ترک در سخنان خود با اشاره به پیروزی اکرم امام اوغلو شهردار کلان شهر استانبول و عضو ارشد CHP در انتخابات گذشته شهرداری ها، گفت که هرگز نباید دوباره فرصت دزدیده شدن سال های استانبول داده شود. او از مردم استانبول خواست تا اجازه پیروزی امام اوغلو را ندهند.

دولت باغچه لی با نام بردن از شهرهایی که در انتخابات پیشین شهرداری ها به دست احزاب اپوزیسیون و کردها افتاده اند، گفت: «اقبال بد و ناخوش استانبول، آنکارا، ازمیر، آدانا، آیدین، آنتالیا، مرسین، موغلا، ختای، اسکی شهیر، تکیرداغ، دیاربکر، ماردین و وان با اراده شریف و شرافتمندانه ائتلاف جمهور تغییر خواهد کرد. این امانت به مردم تحویل داده خواهد شد.»

لازم به   توضیح است که سخنان باغچه ای درباره ایجاد کریدور صلح و آرامش در عمق 60 کیلومتری از مرزهای ترکیه، به دلیل خطای سهوی او در سخن گفتن، که معمولا در سخنرانی های او اتفاق می افتد، دارای معنای دو پهلویی بود. او به جای این که بگوید از ختای تا عمق 60 کیلومتر گفت «از ایجا تا ختای». همانگونه که در ادامه سخنان دولت باغچه لی پیداست، او در ادامه به شدت به حضور احزاب غیر از ائتلاف جمهور به ویژه دم پارتی و CHP تاخت و مردم را از رای دادن به این احزاب بر حذر داشت. او حتی در سخنان خود به زلفو لیوانلی شاعر و نویسنده مشهور صلح طلب ترکیه به دلیل نداشتن عقاید ملی گرایانه افراطی ترکی توهین کرد و او را «مردک کوته بین موسوم به لیوانلی که دارای ذهنی بی ارزش و زبانی مبتذل است» توصیف کرد. او از امام اوغلو به دلیل گوش دادن به سخنان لیوانلی به شدت انتقاد کرد و آن را منافی ارزش های ملی گرایانه ترکیه دانست. به نظر می رسد، جمله «از اینجا تا ختای» نه تنها اشاره داشت به ایجاد کریدور در عمق 60 کیلومتری از مرزهای ترکیه، بلکه باغچه لی به طور ضمنی از ایجاد همین کریدور در داخل مرزها هم سخن گفت و راه حل آن را رای دادن به ائتلاف جمهور و بیرون راندن احزاب اپوزیسیون از جمله CHP و دم پارتی از شهرداری ها، سیستم بروکراتیک و مجلس ترکیه دانست.

جالب این که، بخش ترکی خبرگزاری آناتولی به جز یک جمله کوتاه در تیتر خبر، سخنان تند او علیه دم پارتی و CHP، به علاوه سخنان او درباره کریدور آرامش در عمق 60 کیلومتری از مرزها را در گزارش خود نیاورده است.

منبع: کانال یوتیوب CHP

ترجمه و تلخیص: کردپرس - سرویس ترکیه 

کد خبر 2765925

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha