دیپلماسی خود را با توجه به حضور PKK در عراق، سوریه و ایران شکل می دهیم!

سرویس ترکیه - هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در سخنانی در مجلس این کشور در توضیح لزوم حضور نظامی ترکیه در کشورهای منطقه ادعا کرد که PKK در ایران حضور مسلحانه دارد و گفت که ترکیه دیپلماسی خود رابر اساس این موضوع شکل می دهد.

به گزارش کردپرس، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی در مجلس این کشور در توضیح لزوم اجرای عملیات برون مرزی در خارج از مرزهای ترکیه گفت که کشورش «دیپلماسی مبارزه با تروریسم را با توجه به حضور مسلحانه حزب کارگران کردستان (PKK) در سوریه، عراق و ایران و با در نظر گرفتن این واقعیت که در بسیاری از کشورها، به‌ویژه در اروپا، بازوی سیاسی دارد» شکل می‌دهد.

فیدان که به همراه یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه برای ایراد توضیحات درباره لزوم خضور نظامی ترکیه در کشورهای همسایه به مجلس ترکیه فراخوانده شده بود، در در سخنان خود اعلام کرد که تاریخ فعالیت‌های PKK به پایان رسیده است و ترکیه به تصمیم و تداوم در مبارزه با این سازمان پایبند است. فیدان گفت که ترکیه در مقابل تهدیدات تروریستی در مناطق مرزی و فراتر از آن، هیچ فضای امنی برای سازمان‌های تروریستی که تهدیدی علیه این کشور هستند، باقی نخواهد گذاشت. او تاکید کرد که ترکیه این مبارزه را با حفظ صلح و امنیت در منطقه، به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی و امنیت ملی خود، ادامه خواهد داد و از همسایگان و متحدانش در این راه حمایت می‌خواهد.

PKK به تهدیدی علیه سوریه و عراق تبدیل شده است

هاکان فیدان جنگ های نیابتی در کشورهای منطقه را ادامه جنگ سر توصیف کرد و گفت: «پس از جنگ سرد، شاهد بودیم که کشورهای منطقه ما یکی یکی به سمت تروریسم، جنگ داخلی و اشغال کشانده می‌شوند. مشاهده کردیم که در ترکیه نیز همین سناریوها اجرا شد، اما این پروژه موفق نشد. دولت ترکیه به رهبری رئیس جمهور مان (رجب طیب اردوغان) که در 21 سال گذشته با پشتوانه اعتماد مردم به آنها خدمت کرده است با تروریسم مبارزه کرده است و در این راه نیز موفق بوده است.»

فیدان افزود: «در این مرحله، سازمان جدایی طلب (PKK) حضور مسلحانه خود را در ترکیه از دست داده و فعالیت های خود را در داخل این کشور به حداقل رسانده است. در حال حاضر همه مناطق کشور ما با احساس امنیت و آرامش قابل زیستن شده اند. این سازمان اکنون به جای ترکیه به یک تهدید امنیت ملی برای سوریه و عراق تبدیل شده است.»

وزیر خارجه ترکیه مبارزه با عناصر PKK در خارج از مرزها را به عنوان استراتژی ترکیه در مبارزه با این سازمان ها با هدف «خشکاندن ریشه این سازمان در سرچشمه های آن» عنوان کرد.

او تصریح کرد: «عملیات ترکیه در عراق و سوریه همواره بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و در راستای حق دفاع مشروع از خود، بوده است و حقوق حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگان را در حملات خود در نظر گرفته و به آنها پایبند است.»

ما دیپلماسی خود را بر اساس اینکه PKK در سوریه، عراق و ایران حضور نظامی دارد، شکل می دهیم

فیدان با ادعای این که وزارت خارجه ترکیه دیپلماسی خود را با در نظر گرفتن حضور مسلحانه PKK در منطقه از جمله سوریه، عراق و ایران شکل می دهد، گفت که این سازمان دارای پای سیاسی در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز هست.

او با بیان اینکه مناطق کوهستانی مانند قندیل و متینا و همچنین شهرک های غیرنظامی در شنگال، مخمور، سلیمانیه و کرکوک به مناطقی تبدیل شده اند که PKK در آن حضور دارد، گفت: «PKK از خلاء قدرت ناشی از درگیری با داعش در این مناطق نیز بهره برداری کرده و حضور خود را در این مناطق به ویژه در شنگال گسترش داده است.»

گشایش فضا برای اتحادیه میهنی کردستان عراق در سلیمانیه باعث قدرت گرفتن PKK در این منطقه شده است

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به درگیری های داخلی میان احزاب در کردستان عراق گفت: «درگیری بین دولت مرکزی عراق و دولت اربیل (اقلیم کردستان) و اختلافات میان سنی و شیعه در منطقه از موضوعات اصلی عراق است که PKK از آن بهره‌برداری می‌کند و از سوی دیگر، گشایش فضا برای اتحادیه میهنی کردستان عراق در سلیمانیه و اطراف آن، باعث شده که PKK در این منطقه به طور فزاینده ای قوی تر شود.»

عناصر PKK تحت نام تشکل های مختلف در تلاش برای نفوذ به مجلس عراق هستند

فیدان با اشاره به اینکه PKK تلاش می کند نفوذ سیاسی خود را در عراق افزایش دهد، تصریح کرد: «برخی از تشکل های سیاسی مرتبط با PKK تلاش می کنند با نام های مختلف در پارلمان عراق و حزب دموکرات کردستان وارد انتخابات شوند.»

او با اشاره به اینکه ارتباط خود را با تمامی بازیگران تاثیرگذار در عراق به صورت فراگیر ادامه می‌دهد، اظهار داشت: «در این زمینه در سفر خود به عراق در آگوست 2023 فرصتی برای دیدار با مقامات و بازیگران سیاسی از همه اقشار یافتم. آنها با صریح ترین زبان اعلام کردند که وجودPKK بیش از هر چیز تهدیدی برای تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی عراق است.»

فیدان PKK را متهم کرد که در تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در میان کردها و سایر اقوام سوریه و عراق است که درک ایدئولوژیک و استبدادی آن (PKK) را قبول ندارند.

هرگز اجازه ایجاد یک دولت تروریستی در شمال سوریه را نخواهیم داد

وزیر خارجه ترکیه با بیان این که «خانواده های کرد، آشوری و عرب به دلیل فشارهای PKK فرزندان خود را به کشور ما و کشورهای غربی می فرستند، گفت: «همانطور که در سخنرانی خود در دفاع از بودجه وزارت خارجه اعلام کردم، هرگز اجازه ایجاد یک دولت تروریستی در شمال سوریه را نخواهیم داد.»

فیدان با تاکید بر اینکه ترکیه از راه حل سیاسی جامعی که انتظارات مشروع مردم سوریه را در چارچوب قطعنامه های سازمان ملل متحد، و حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور برآورده کند، حمایت می کند، گفت: «سازمان تروریستی جدایی‌طلب (PKK) به حملات خود علیه مرزهای ما و مناطق تحت کنترل "دولت موقت سوریه" ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند به بهانه مبارزه با داعش و در سایه توجه افکار عمومی جهان به مسئله غزه، توانایی‌هایی را که از طریق حامیان خود به دست آورده است، تنوع بخشیده و گسترش دهد.» 

او تصریح کرد: «ائتلاف بین‌المللی که بر اساس مخالفت با رژیم در سوریه ایجاد شد، به مرور زمان به همکاری با PKK در پوشش مبارزه با داعش تبدیل شده است.»

فیدان افزود: «این طنز تاریخ است که PKK به عنوان یک سازمان مارکسیست-لنینیستی که در زمان جنگ سرد توسط اتحاد جماهیر شوروی در سوریه تأسیس شد، هنوز هم با همکاری ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی برای تجزیه سوریه امروز فعالیت می‌کند. در نتیجه فضای همکاری کنونی و مداخله کشورهای خارجی، این سازمان به کنترل یک سوم سوریه رسیده است.»

بازیگران سیاسی میدان سوریه موافق تداوم حیات PKK هستند

فیدان با بیان اینکه بازیگرانی که در میدان سوریه با یکدیگر رقابت می کنند، موافق تداوم حیات PKK در راستای منافع خود هستند، گفت: «ما مصمم هستیم با افشای تهدیدی که این همکاری برای آنها ایجاد می کند، به این رابطه مخدوش پایان دهیم و برای حفظ امنیت ملی خود مبارزه با PKK را تا آخر در میدان سوریه، جایی که این سازمان در آن متولد شد، ادامه خواهیم داد.»

فیدان با بیان اینکه آمریکا به بهانه مبارزه با داعش از PKK در حوزه لجستیک و تامین تجهیزات نظامی حمایت می کند، گفت: «برخی کشورهای اروپایی نیز از این اقدامات آمریکا حمایت می کنند و از سوی دیگر روسیه در غرب فرات، به ویژه در تل رفعت و منبج حضور PKK را ندیده می گیرد.»

PKK در ایران حضور نظامی دارد!

فیدان در ادعایی ایران را به رابطه با PKK متهم کرد و گفت: «وجود اردوگاه‌های سازمان‌های مسلح در امتداد مرز ایران و وجود نیروهای PKK در داخل ایران، ما را مجبور می کند تا دیپلماسی ضد تروریسم خود را با ایران در همه سطوح گسترده کنیم. PKK که با حاکمیت‌های مختلف در ارتباط است، تعهدات مختلفی را می پذیرد و به عنوان پیمانکار فرعی این نیروها که در رقابت با یکدیگر هستند، عمل می کند.»

وجود دولت خودگردان شمال و شرق سوریه باعث بی ثباتی منطقه است

فیدان با نام بردن از مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه به عنوان «PKK/PYD» وجود یک دولت خودمختار در شمال و شرق سوریه را «تحت هر شرایطی باعث بی ثباتی در منطقه» دانست.

او با بیان اینکه تنها نقطه مشترک سازمان های تروریستی که ترکیه با آنها می جنگد این است که همه آنها با خارج از کشور ارتباط دارند، خاطرنشان کرد: «PKK از نظر تامین مالی با حوزه اروپایی تعامل دارد. به این ترتیب ترکیه همه تلاش‌ خود را برای خشکاندن منابع مالی PKK انجام می‌دهد.» او گفت: این سازمان (PKK) همچنین با گروه‌های ضد ترکیه ای در داخل و خارج اتحادیه اروپا مرتبط است.»

PKK در حال جذب نیرو برای خود از ایران و سوریه است!

وزیر خارجه ترکیه، با بیان اینکه با انجام پروژه های اجتماعی و رویکرد همه جانبه دولت، مردم در کردستان ترکیه دیگر فریب لفاظی های جعلی این سازمان (PKK) را نمی خورند، ادعا کرد: «به این ترتیب PKK که در جذب اعضا از درون ترکیه مشکل پیدا کرده است، به طور فزاینده ای به سمت گسترش دامنه نفوذ خود از طریق سوریه و ایران روی آورده است.»

اجازه نمی دهیم که کشورهای همسایه به مناطق امن برای PKK تبدیل شوند

فیدان با اشاره به اینکه موضع مصمم مجلس در خصوص مبارزه با تروریسم موجب تقویت همکاری ها (میان دولت و مجلس) در آینده خواهد شد، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «تاریخ انقضای این سازمان تروریستی به پایان رسیده است. ما اجازه نمی دهیم که سازمان تروریستی تجزیه طلبی که به کشور ما حمله می کند، در امتداد مرزهای ما و فراتر از آن احساس امنیت کرده و برای خود یک فضای امن ایجاد کند. ما اجازه نخواهیم داد که سرزمین های مجاور مرزهای ما به مناطقی امن برای PKK تبدیل شود که در آن اهداف خائنانه طراحی و اجرا می شوند. ما با قدرتی که از ملت خود دریافت می کنیم که تحت رهبری رئیس جمهورمان دارای "یک صدا و یک قلب" در مبارزه با تروریسم است، دیپلماسی مبارزه با تروریسم را همراه با همه نهادهای کشورمان ادامه خواهیم داد.»

منبع: آناتولی ترکی

ترجمه و تلخیص: کردپرس - سرویس ترکیه 

کد خبر 2765883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha