ضعف های قرارداد اجتماعی جدید اداره خودگردان کرد سوریه

سرویس جهان- به گفته فرید سعدون و بدر ملا رشید، تحلیلگران کرد مسائل سوریه، از جمله ضعف های قرارداد جدید اجتماعی تهیه شده توسط نهادهای زیر نظر اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه، عدم دخالت برخی نهادهای کردی مانند شورای میهنی کرد سوریه و قبایل عرب در تهیه متن آن است.

به گزارش کردپرس، نهادهای سیاسی تحت کنترل اداره خودگردان کردی در سوریه، به تازگی نسخه جدیدی از قرارداد اجتماعی یا به نوعی قانون اساسی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را تهیه و تصویب کرده اند.

فرید سعدون، تحلیلگر کرد مسائل کردهای سوریه به نشریه سیریان آبزور گفته است اقدام به بروز کردن این قرارداد اجتماعی اقدام مثبتی است اما یکی از ضعف های آن تهیه متن قرارداد اجتماعی بر اساس موارد ذکر شده در قرارداد اجتماعی قبلی است.

 او درباره دیگر ضعف های آن گفته است این قانون جدید که با هدف تعیین مقررات و موازین حکمرانی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه تهیه شده، منحصرا توسط حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه یا PYD دیکته شده و احزاب و گروههای تاثیرگذار مانند شورای میهنی کرد سوریه و یا قبایل عرب در تهیه متن آن هیچ گونه دخالتی نداشته اند.

بدر ملا رشید، دیگر تحلیلگر مسائل کردهای سوریه در موسسه رامان شتاب زدگی در تهیه متن جدید قرارداد اجتماعی توسط اداره خودگردان کردی و وجود اصلاحات گنگ و نامفهوم در متن آن را از جمله موارد منفی قرارداد اجتماعی دانسته است.

 او با اشاره به این که دیگر نهادها و گروهها در سوریه از جمله دولت مرکزی سوریه و گروههای اپوزیسیون اداره خودگردان کردی در سوریه را به رسمیت نمی شناسند، توصیه کرده است گروههای کردی تاثیرگذار در تهیه متن قرارداد اجتماعی باید با دولت مرکزی و دیگر گروهها تعامل بیشتری داشته باشند. او همچنین اعتراضات و درگیریهای اخیر قبایل عرب با نیروهای تحت رهبری کردهای سوریه را در تعجیل اداره خودگردان برای اصلاح قرارداد اجتماعی بی تاثیر ندانسته است.

این دو تحلیلگر کرد مسائل سوریه تاکید کرده اند از دیگر موارد نامفهوم و گنگ متن قرارداد اجتماعی جدید اداره خودگردان کردی ایجاد برخی اصلاحات اقتصادی نامانوس و متناقض در مبحث اقتصادی است.

کد خبر 2764852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha