نامه سرگشاده فعالان مدنی بیجار در اعتراض به جانمایی موزه فرش

جمعی از فعالان مدنی، شهروندان و دوستداران طبیعت شهرستان بیجار خطاب به استاندار کردستان و مسئولان دستگاه قضا و نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی، نامه ای را منتشر کردند.

متن این نامه که به خبرگزاری کرد پرس رسیده است، حاکی از شکایات فعالان مدنی، شهروندان و دوستداران طبیعت شهرستان بیجار نسبت به جانمایی «موزه فرش بیجار» دارد که در سفر وزیر میراث فرهنگی به این شهرستان نیز از جانمایی این موزه توسط وزیر انتقاد شده بود اما متولیان امر در استان اصرار به ادامه فعالیت های خود در یک عرصه طبیعی را دارند.

«‍کنون، خُفته برخطه گروس، چنین است حالِ نزارِ کهن دیار بیجار، این فرزند برومند کردستان، زخم خورده، خسته و کوفته، آمده از درازنای تاریخ، از دوره درخشانِ مدنیت و مرکز حکمرانی، حالیا دچار تب سوزانِ توسعه، فتاده و مانده بر دستانِ رنجورِ مام وطن، ایران، ایرانِ جاودان، مادرِ جهان!

یک سال تمام از گزارش مجازی و مصوّرِ تحدید، تصرف و تخریب طبیعت بکر و صخره های زیبای بخشی از مراتع ملی دامنه جنوبِ شرقیِ کوه نقاره کوب، مشرف بر میدان محمود آبادِ شهر بیجار گذشت. آن گزارش در فضای مجازی آن روزها، تحت عنوان طنز گونه «اولین کارگاه و نمایشگاه دائمیِ کوه خواری» به تولیَت دولت، به صورت عکس نوشته تمامی مراکز و مقامات مرتبط دولتی و قضایی را جهت اطلاع و طلب استمداد و ممانعت از این خبط و خطا، مخاطب خود ساخته بود و چندی نیز ادامه کار متوقف گردید.

اکنون آثار این تصرف و تخریب زیانبار، مردمان را آیینه دق و چشم انداز زیبای شهر را زخمی ناسور شده است، زخمی که هرگز بهبودی نخواهد یافت.

متأسفانه مدتی است مجدداً کارِ عَبَثِ تخریب و تسطیح و دیوار و نرده و حفاظ دوباره آن عرصه سنگلاخی و صخره ای، که شائبه ای جز اصرار و ابرام بر تحمیلِ تصرّف و تملیکِ پر مسئله این مرتع ملی بر آن مترتب نیست، ادامه یافته است.

نامه سرگشاده فعالان مدنی بیجار در اعتراض به جانمایی موزه فرش

کنون مردمان در این تعدّی، یا به عبارتی نامأنوس، تسطیح پروژه ای بی نام و نشان و جانمایی پر ابهام و در مظان اتهام، که عنوان «موزه فرش بیجار» بر آن نهاده شده است؛ حیران و انگشت به دهان مانده اند که این چه حُکم و حکایت است! مگر این شهر جزیره است و قحط زمین که با وجود ده ها ابنیه و اماکن بِلا استفاده دولتی، پیکور به جان طبیعت خدا این آیت و عطیهی الٰهی انداخته اند و این چشم انداز روح نواز مردمان را زیر و زبر ساخته اند! مردمانی به جان آمده، کوچیده و هزیمت شده از رکود و توسعه نایافتگیِ ناشی از نگرشِ نامبارک حذفِ حاذقان و آفت نبود برنامه و ناکارآمدیِ انتصاباتِ سفارشی سالیان، به سانی که بر آن پایانی قابل تصور نیست!

اخیراً، در بوق و کرنای سفر دورهای رئیس جمهور محترم به کردستان، که دولتمردان انقلابی استان و مسئولان بیجار برای افتتاح پروژه ای در این شهر افسون شده، دست به سر مانده بودند، این طرح واره پر مسئله، مورد بازدید وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیّدعزّت اللّه ضرغامی قرار گرفت.

هر چند شنیده ها حاکیست که این جانمایی سنگلاخی و صخره ای و هزینه گزاف تسطیحِ نامیسر آن، مورد سؤال وزیر نیز قرار گرفته است که: «چرا اینجا؟! از اینجا برای شما موزه در نمی آید!!!»

نامه سرگشاده فعالان مدنی بیجار در اعتراض به جانمایی موزه فرش

القصه، کنون سالی تمام است این صخره های سخت جان، زیر ضرب سمبه این پیکور پتیاره، راست قامت ایستاده اند، ایستاده به نشان مردمانی نه فتاده از پا، که صبورانه از پا نشسته اند به نظاره و به عبرت و اشاره!

حالیا مصلحت مشحون از حقیقت امر این است: «بلکه فرادستی واگذارید. فرود آیید و مفتون این هژمونی غرور انگیز و افسون قدرتی که آدمیان را هوایی می کند نشوید! دست بدارید و اصرار بر انجام امر نافرجام نکنید!»

به صلاح دید اصحاب خرد و اهل فن و در یک نگاه گذرا، اراضی دولتی مجاور و محاذی مسجد جامع قدیمی شهر و کوچه و تیمچه حاج شهباز، این معماری طاق و ضرب قاجاریه، واقع در بافت تاریخی بیجار که هم اکنون بازار فرش شهر است، دم و دستگاهِ متولی محترم را به احداث موزه و تکمیل یک مجموعه متمرکز گردشگری آنهم در مرکز شهر فرا می خواند.

اگر کارِ کارشناسی و دیده واقع بینی وجود دارد؟! ... بسم الله !!!

حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او

ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم

عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است

کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم

در خاتمه، دوباره طلب استمداد و التجا می رود از تمامی مقامات دولتی، قضایی و حکومتی بیجار گروس و استان و استاندار به عنوان عالی ترین مقام محترم دولت، دادستان ارجمند به عنوان مدعی العموم، فرماندار و معاونان محترم و دیگر مسئولان گرامی ادارات، امام جمعه بزرگوار شهر، شورای محترم شهر، نماینده محترم کنونی و ادوار مجلس، فرمانداران ادوار و اسبق، تا بذل عنایت فرموده، با ورود به این موضوع، اقدامات مقتضی و مؤثر خود را در این باره دریغ نفرمایند.

همچنین خاضئانه از افکار عمومی، فعالان مدنی و محیط زیست، دوست داران و حافظان طبیعت، کوهنوردان، صاحبان رسانه و گروه ها و کانال های مجازی و تمامی اعضای محترم آنان، به ویژه شهروندان فرهیخته و فرهنگیان دلسوز، دانشگاهیان و صاحبان صلاحیت تا بلکه فارغ از آفتِ ملاحظه و محافظه کاری های معمول، صرفاً در قامت یک شهروند مسئول، با ایفای نقش سازنده خود از هر گونه اقدام مدنی و مؤثر دریغ ننمایند».

جمعی از فعالان مدنی، شهروندان و دوستداران طبیعت شهرستان بیجار

کد خبر 2764243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha