استاد «مصطفی شیرزاد» نقاش کُرد درگذشت

سرویس آذربایجان غربی- امروز ١٥ مهر ماه، استاد «مصطفی شیرزاد» نقاش برجسته کُرد در سن ۸۲ سالگی و پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان بوکان درگذشت.

به گزارش کردپرس، مصطفی شیرزاد، نقاش برجستۀ کُرد، در سال ۱۳۲۰ در شهر مهاباد به دنیا آمد. تحصیلات خود را به‌واسطۀ شغل پدرش در تبریز گذراند و در سال ۱۳۳۸-۱۳۳۹ در بین دانش‌آموزان نقاش آذربایجان غربی و شرقی موفق به کسب رتبۀ اول شد و در اردویی که در رامسر برگزار شد، بین دانش‌آموزان نقاش کل کشور توانست رتبۀ سوم کشور را به‌دست آورد.

 در سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد. سپس به استخدام ادارۀ فرهنگ و هنر مهاباد درآمد و به تدریس و ترویج هنر زیبای خویش مشغول شد.

ذوق و شوق فراوانش در نقاشی و همچنین نسبت فامیلی که با فیض الله خان ناهید داشته‌اند، باعث شد که به خدمت ایشان در آمده و سال‌ها از هنر ایشان کسب فیض نماید.

 بعد از مدتی به شهر بوکان نقل مکان می‌کند و ریاست اداره دخانیات شهرستان بوکان را برعهده می‌گیرد و بعدها در این شهر هنرکده‌ای ایجاد کرده و مشغول به کار تدریس و توسعۀ اصول این هنر می‌پردازد.

حاصل تلاش های این هنرمند کُرد، ۵۰۰ اثر در موضوع‌های هنر بومی است. معروفترین سبک‌های کاری شیرزاد ناتورالیسم، رئالیسم، رومانتیک و امپرسیونیسم است. آثار او جنبه فولکلور داشته و در کارهایش زنده نگاه داشتن آداب و رسوم کُردی دیده می‌شود؛ از جمله کارهای ایشان می‌توان به آوردن عروس با اسب، رقص و پایکوبی، شکار و ... اشاره کرد.

شیرزاد، در جشنوارهٔ شانزدهمین سالگرد تأسیس مرکز نشر ادبیات کُردی «سروه» در بین شخصیتهای برتر کُرد در رشته نقاشی رتبه اول را کسب کرده و از طرف هفته‌نامۀ سیروان به‌عنوان آخرین بازماندۀ نقاشان نسل اول منطقۀ موکریان، معرفی شده‌است.

در واپسین روز سال ۱۴۰۱ نمایشگاه آثار نفیس استاد شیرزاد، با حضور مسئولان و جمع کثیری از هنرمندان در بوکان افتتاح شد.

آثار استاد شیرزاد اکنون به خانه هنر بوکان اهدا شده و در این نمایشگاه که در موزه مفاخر بوکان (سرای استاد حقیقی) برپا شده تعداد ۲۵ اثر نفیس از استاد شیرزاد به نمایش عموم گذاشته شده است.

کد خبر 2761669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha