۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
1811 رقبه در بانه وجود دارد

سرویس کردستان- رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بانه گفت: در شهرستان بانه 1811 رقبه وجود دارد که 72 رقبه در اختیار ادارات و 2 رقبه نیز در اختیار شهرداری بانه است.

به گزارش خبرنگار کرد پرس جمشید محمدی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به همت بالای مردم شهرستان بانه در وقف اموال خود برای احداث مسجد و فعالیت های قرآنی اظهار داشت: در شهرستان بانه 350 مورد وقف وجود دارد که 145 مورد موقوفه است.

وی اضافه کرد: یک مورد زمین زارعی برای احداث چاه آب و تامین آب زمین های زراعی موقوفه مسجد روستای سیوچ سفلی به ارزش 200 میلیون تومان  و یک زمین نیز به مساحت 225 متر مربع با ارزش 300 میلیون تومان در روستای کارسوله به نیت احداث مسجد توسط خیرین وقف شد.

محمدی با اشاره به اینکه در شهرستان بانه 199 مسجد، 3 تکیه و یک حسینه وجود دارد، گفت: بازسازی و نوسازی مساجد در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا بازسازی فضای داخلی مسجد جامع بانه نیز آغاز شده و مسجد ملا کریم نیز تخریب و وارد فاز بازسازی و نوسازی شده که هزینه اجرای این پروژه ها از عواید موفوقه، کمک خیرین و آورده هیات امناء تامین شده  است.

وی با بیان اینکه برای بازسازی فضای داخلی مساجد از مصالح سبک و مقاوم با بافت اسلامی سنتی استفاده می شود، عنوان کرد: برای اجرای کاملا بازسازی و نوسازی این مساجد نیازمند کمک و همراهی مردم و خیرین هستیم که این کمک ها به صورت نقدی و غیر نقدی دریافت می شود.

وی ادامه داد: اداره اوقاف و امور خیریه فعالیت های در زمینه تمدید و تنظیم اسناد اجاره ای انجام شده که باعث رونق و آبادانی موقوفه های می شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بانه با اشاره به پروژه های انجام شده در سال جاری اظهار داشت: یک پروژه گلستان گل محمدی در زمین موقوفه حاج محمد حسین در 2 هکتار با اعتبار یک میلیارد تومان اجرایی شده که به صورت مستقیم برای سه نفر و غیر مستقیم برای بیش از 50 نفر اشتغالزایی ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: در فاز دوم این پروژه کارگاه گلاب گیری و خشک کردن محصول نیز اجرای خواهد شد و همزمان با اجرای این پروژه مکان و بستری برای برگزاری برنامه های مختلف فراهم می شود که برای جامعه وقف کاملا رایگان است.

محمدی عنوان کرد: 165 هزار متر مربع از موقوفات در اختیار آموزش و پرورش است که حداقل اجاره پرداخت می کنند.

وی با اشاره به فعالیت های قرانی و برگزاری مسابقات قرآنی گفت: امسال 238 نفر قاری قرآن در رشته های معارفی خواهران و برداران ، 100 نفر در رشته های آوااییی  

وی اظهار داشت: هر مسجدی که درامد داشته باشد حقوق امام جماعت و خادم از درامد آن پرداخت می شود که حقوق ماموستایان و خادمین زیر نیز اداره اوقاف و امور خیریه امسال بیش از 150 درصد افزایش یافته علاوه بر این هر سه ماه یک بار مبلغی به حساب ماموستایان واریز می شود.

محمدی افزود: 30 خادم و 30 ماموستای مساجد به صورت مستمر از اداره اوقاف و امور خیریه ماهیانه حقوق دریافت می کنندعلاوه بر این از کمک های مردمی نیز بهره مند می شوند.

بزرگترین موقوفات بانه شامل موقوفه حاج عبدالله ابراهیمی، موقوفه بنفشه نامه و کورده نام است.

کد خبر 2761595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha