نابودی یک یادمان ملی در کردستان

در زمان فتحعلی شاه قاجار ایران مورد تاخت و تاز روسیه از شمال و عثمانی از غرب بود و علی رغم دلاوری های عباس میرزا، متاسفانه بخش عمده ای از جغرافیای ایران در شمال از سرزمین مادری جدا گردید.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در غرب والی توانمند و مدیری با نام امان الله خان اردلان والی کردستان با هماهنگی شاهزاده محمد علی میرزا(حاکم خوزستان و کرمانشاه و لرستان)، چندین بار سپاهیان قدرتمند امپراطوری عثمانی را شکست داد و حتی مدت‌ها تعیین حکام بخشی از سرزمین‌های در اختیار عثمانی به دست وی بود. وی علاوه بر تخریب تمام آثار و نشانه های حکومت چهارساله نمایندگان عثمانی در کردستان ایران که در دوره های قبل از والیگری وی ساخته شده بود، جایگزین این بناها مانند مسجد و مدرسه دارالاحسان را ساخت و همچنین زمین محل ساخت و سازهای عثمانی را شخم زد و باغ فردوس را بر روی آن بنا نهاد. 

از دیگر ساخت و سازهای وی که در واقع نماد این پیروزی ها و نماد بازگرداندن حاکمیت ثابت ایران بر این بخش از سرزمین های غربی بود، قصر و چهارباغ خسروآباد در سال 1223 هجری قمری بود.

چهارباغ و قصر خسروآباد در شمال غرب و با فاصله حدود یک کیلومتری از سنندج قدیم ساخته شد. این مجموعه شامل یکی از بزرگترین چهارباغ های تاریخی بود، که دور کرت های چهار باغ با درختان خانواده چنار(جوهر) محصور شده بود و سردر و قصر و حمام و مطبخ این مجموعه با دیواری تاق نما دار محصور گشته بود. پس از آن در اواسط دوره قاجار، شرف الملک نوه امان الله خان، علاوه بر ایجاد خندقی عمیق به دور چهارباغ و سردری بزرگ برای ورودی از خندق به مجموعه، عمارتی با ستاوندی ستون دار بر روی سردر ورودی حصار قصر ایجاد نمود و بناهای متعددی را در داخل حصار ایجاد کرد.

با توجه به این ارزشهای شالوده ای و همچنین معماری فاخر و تزیینات متنوع و ارزشهای محیطی و با توجه به این که در کتیبه خود مجموعه به عنوان قصر (کاخ) و چهارباغ بنا گشته است، هم شان موزه هایی مانند کاخ گلستان و کاخ سعدآباد، مجوز موزه خسروآباد دریافت شد. راه اندازی گالری های مرتبط و پایه گذاری دفتر فنی و دفتر مدیریت مجموعه و حضور کارشناسان متخصص از الزامات ارائه مجوز کاخ موزه بود که با انجام این اقدامات مجوزات لازم از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور دریافت و با حضور وزیر میراث فرهنگی افتتاح شد.

از اولین اقدامات انجام گرفته توسط آقای مهرزاد و با برنامه و اجرایی نمودن توسط رئیس میراث فرهنگی شهرستان سنندج تعطیل نمودن دفتر فنی و دفتر مدیریت کاخ موزه و گالری اصلی مجموعه بود. فقط به صورت موقت و با حضور بلیط فروش در ایامی خاص بنا جهت بازدید باز می گردد و تمام تجهیزات و وسایل موزه از مجموعه توسط آقای صادقی از مجموعه خارج شده و دوباره تبدیل به کارگاه ساخت و ساز مربوط به کارهای غیر مرتبط شده است.

جهت تکمیل طرح نهایی و چشم انداز دوره طولانی مدت فازهای آتی گسترش شهری پروژه کاخ موزه و چهار باغ خسروآباد و دو موزه دیگر شهر سنندج، از بودجه سفر ریاست جمهوری در سال گذشته مبلغ ششصد میلیون تومان تخصیص گردید، که متاسفانه با جابجایی و حذف نیروهای اداره کل، این طرح توسط یکی از شرکای آقای مهرزاد در شرکت فرایند منعقد گردید و با ورود دستگاههای نظارتی هنوز نتیجه نهایی این تخصیص نامشخص مانده است.

نابودی یک یادمان ملی در کردستان

نابودی یک یادمان ملی در کردستان

عکس های بعد از افتتاح

نابودی یک یادمان ملی در کردستان

وضعیت کنونی

کد خبر 2761398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha