شروط پیشنهادی دولت ترکیه برای از سر گیری مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان _عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق اعلام کرد دولت ترکیه تعداد شش شرط را برای از سرگیری مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان از جمله انصراف دولت عراق از شکایت دوم در نزد دادگاه داوری بین المللی پاریس مطرح کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از باسنیوز، «صباح صبوحی» عضو کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق به روزنامه صباح اعلام کرد که هیأتی از دولت شرط را برای از سرگیری مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان و کرکوک از طریق بندر جیهان مطرح کرده‌اند.

به گفته یکی از اعضای کمیسیون نفت و گاز مجلس عراق هیأت ترکیه خواستار پرداخت ۱۳ دلار به ازای انتقال هر بشکه نفت از طریق لوله‌های نفتی شده است همچنین از دولت عراق خواسته است که از شکایت خود برعلیه دولت در داداگاه دواری پاریس انصراف دهد که بنابر حکمی که این دادگاه صادر کرده است دولت ترکیه موظف به پرداخت خسارت مربوط به سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به دولت عراق شده است.

صباح صبوحی افزود هیأت دولت ترکیه از دولت فدرالی عراق خواسته است که به ازای  صادرات هر بشکه نفت از طریق بندر جیحان مبلغ هفت دلار به عنوان حقوق مالی به شرکتهای ترکیه پرداخت کند.

وی اعلام کرد به غیر از سه شرط مذکور ترکیه تعداد سه شرط دیگر را برای از سرگیری مجدد صادرات اقلیم کردستان و کرکوک در نظر گرفته است که در حال حاضر روند مذاکرات در این زمینه ادامه دارد.

صباح صبوحی معتقد است که این رویکرد برای از سرگیری نفت اقلیم کردستان یک رویکرد مثبتی است چون ترکیه در شرایط سخت اقتصلدی به سر می‌برد و این امر باعث خواهد شد دولت ترکیه از صادرات نفت اقلیم کردستان سودمند شود.

کد خبر 2760061

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha