لزوم توجه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به افزایش جذابیت شغلی و ماندگاری پرستاران/*لقمان شریفی

لقمان شریفی فعال صنفی و حرفه ای جامعه پرستاری کشور، طی یک یادداشتی اقدامات اخیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیرامون تربیت نیروهای بهیاری را مورد نقد قرار داده است و از آنها خواست به جای عقب گرد به دهه های گذشته، به فکر افزایش جذابیت شغلی و ماندگاری پرستاران باشد.

با توجه به اینکه در حیطه درمان، گروه های پرستاری بیشترین مراقبت ها را در طول شبانه روز انجام می دهند، این عقب گرد و تربیت نیروهای بهیاری (یک ساله یا ۲ ساله و ...) به ضرر سلامت مردم و جامعه است.

امروزه شاهد پیشرفت های علمی و آموزش های آکادمیک در سطح مشاغلی چون آرایشگری، مکانیکی و ... هستیم ولی متاسفانه طیفی خاص به دنبال ضربه زدن به پرستاری آکادمیک هستند تا بتواند کما فی سابق به سلطه خود در وزارت بهداشت ادامه دهند.

البته ذکر این نکته ضروری است که با توجه به نیاز کشور و عدم بستر مناسب برای آموزش های آکادمیک در برهه ای از زمان های حساس، مانند جنگ و … نیروهای بهیاری بهترین خدمات را به مردم ارائه کرده اند و این خدمات نیز در اذهان عموم مردم هک شده است ولی با توجه به پیشرفت های آموزشی در سال های اخیر و گسترش دانشکده های پرستاری در سراسر کشور، تربیت نیروهای بهیاری یک تصمیم نابجا و غلط است به طوری که به هیچ عنوان لزومی به مطرح کردن آن در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیست.

اینجا سوالی پیش می آید که آقایان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آیا از بیکاری ۱۰ هزار نفر نیروهای بهیاری و بیش از ۵۰ هزار نیروهای پرستاری که سالانه نیز حدود ۱۰ هزار نفر فارخ التحصیل پرستاری به آن اضافه می شود و خبری از جذب و استخدامی های گسترده در سطح کشور نیست، اطلاعی دارند و چنین تصمیم هایی در جهت نابودی پرستاری اتخاذ می کنند؟

متاسفانه آنچه اکنون برای پرستاری و سلامت آحاد جامعه دردناک است سیاست های غلطی است که باعث شده است انگیزه همکاران روز به روز کمتر شود به صورتی که روزانه چندین نفر از پرستاران جوان و در عین حال با تجربه و خبره از کشور مهاجرت می کنند و به راحتی جذب کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس می شوند.

پیشنهاد می شود به جای مطرح کردن چنین ایده هایی که علاوه بر نابودی پرستاری آکادمیک، عده ای خاص نیز در معیت اینگونه طرح ها، پول های کلانی را به جیب خواهند زد، به فکر جذب و استخدام های نیروهای پرستاری و افزایش انگیزه برای نیروهایی که سلامت مردم را تامین می کنند از جمله محقق کردن مطالبه هایی از جمله فوق العاده خاص و … باشید.

*لقمان شریفی - فعال صنفی و حرفه ای جامعه پرستاری کشور

کد خبر 2759785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha