نقش آمریکا و پ.ک.ک در مدیریت نیروهای دموکراتیک سوریه

سرویس جهان- برخی اوقات مقامات ارشد اداره خودگردان شمال و شرق سوریه، شورای دموکراتیک سوریه و نیروهای سوریه دموکراتیک  اظهاراتی بیان می کنند که برخی از اعضای همان جنبش ها با آن مخالف هستند

به گزارش کردپرس، ناظران این اختلافات، تناقضات و موافقتهای گاه و بیگاه را شواهد روشنی از شکل گیری دو جریان متفاوت در داخل نیروهای دموکراتیک سوریه می دانند که عامل آن را آمریکا دانسته و بر این باورند آمریکا در این مورد حمایت خود را از رویکردی خاص اعلام می کند.

برجسته‌ترین این اظهارات، اقدام مظلوم عبدی (کوبانی)، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه به تکذیب داشتن رابطه این نیرو با حزب غیرقانونی اعلام شده کارگران کردستان ترکیه یا پ‌.ک.‌ک در مصاحبه‌ با وب‌سایت آمریکایی المانیتور در ژانویه گذشته بود. اما به دنبال آن، الهام احمد، رئیس هیئت اجرایی شورای دموکراتیک سوریه به عنوان شاخه سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه، در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط تایید کرد که بین شورای دموکراتیک سوریه و احزاب کردی از جمله پ.ک.ک نوعی ارتباط وجود دارد که به نفع کردهاست.

موضوع پ.ک.ک

پ.‌ک‌.ک همچنان یکی از مشکلات پیش روی نیروهای دموکراتیک سوریه در مسائل مربوط به روابط خارجی و داخلی است.

این رابطه توجیهی برای مداخله نظامی ترکیه در سوریه تلقی می شود و همچنین مانعی بر سر راه تحکیم روابط میان جریان های مختلف کرد سوریه است که برخی از آنها با جهت گیری های پ.ک.ک مخالف هستند.

با این که برخی اوقات نیروهای دموکراتیک سوریه از تعدد اظهارنظر در مورد روابط با پ.ک.ک کاسته است اما سازمان های وابسته به اداره خودگردان کردی - شاخه حکمران و اداری نیروهای دموکراتیک سوریه- راهپیمایی هایی را در خیابان های شهرهای عمدتا عرب نشین مانند منبج و رقه سازماندهی می کند که شرکت کنندگان در آن تصاویری از عبدالله اوجالان، بنیانگذار زندانی PKK در ترکیه را بالا می برند.

هوشنگ اوسی، کارشناس امور کردها، به عنب بلدی گفت که مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، قبلاً در مصاحبه ای با گروه بین المللی بحران در بلژیک تایید کرده بود که افراد غیرسوری در این کشور حضور دارند که توسط نیروهای پ ک ک در شمال شرق سوریه آموزش دیده اند.

اوسی افزود که منظور از عناصر خارجی نیروهای دموکراتیک سوریه، عناصر ترک یا تبعه دیگر کشورهای عضو پ‌.ک‌.ک یا به‌طور واضح‌تر، کردهای غیرسوریه هستند.

وی معتقد است که این عناصر در ابتدای تأسیس نیروهای دموکراتیک سوریه -که عبدی در همان مصاحبه به آن اشاره کرد- به منطقه انتقال داده شدند. این محقق همچنین اشاره کرد که عناصر خارجی پس از ورود به منطقه، هسته های امنیتی و اقتصادی را در دست گرفتند.

با این که- به دلیل بمباران مستمر منطقه تحت کنترل کردهای سوریه توسط ترکیه- بارها درباره خروج اعضای پ ک ک از نیروهای دموکراتیک سوریه صحبت شده است اما اوسی معتقد است که مظلوم عبدی قادر به ایجاد تغییر در این زمینه نیست.

اوسی افزود که عبدی در حال حاضر فقط بر یک جبهه از نیروهای دموکراتیک سوریه کنترل دارد به این معنی که او نمی تواند بر گسترش پ.ک.ک در تشکیلات نظامی تحت امر خود تأثیر بگذارد. در عین حال، این حزب( پ.ک.ک) قادر به برکناری عبدی از فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه نیست زیرا او توسط آمریکایی ها محافظت می شود و شبکه ای از ارتباطات را داراست که ممکن است تا کشورهای خلیج فارس گسترش پیدا کرده باشد.

مداخله آمریکا

این کارشناس مسائل کردها گفت: میزان رقابت بین دو جنبش در داخل نیروهای دموکراتیک سوریه توسط آمریکا از طریق حمایت از جریان طرفدار عبدی - که نفوذ او هیچ وزنه ای در منطقه ندارد و پ.ک.ک را دارای نفوذ بیشتر می داند- موازنه می شود. این امر منعکس کننده تضاد دستورات، یا اظهارات متناقض یا حتی رفتار ناسازگار در داخل نیروهای دموکراتیک سوریه است.

اوسی معتقد است که شاید عبدی بر گروه کوچکی از نیروهای دموکراتیک سوریه -که ممکن است از عناصر محافظ شخصی او فراتر نرود- کنترل داشته باشد اما این نیرو کاملاً تحت کنترل PKK است.

وی افزود: حمایت آمریکا از عبدی، او را از هدف قرار دادنش توسط کادرهای پ.ک.ک و حتی ترکیه در امان گذاشت که در این صورت ممکن بود به نفع پ.ک.ک تمام شود.

  اسامه شیخ علی، یکی از پژوهشگران مرکز مطالعات استراتژیک عمران گفت که ایالات متحده توجه خود را بر حفظ ثبات در منطقه متمرکز کرده است و به چیزی غیر از این اهمیت نمی دهد.

شیخ علی افزود: نمی توان درباره تمایل آمریکا برای ایجاد درگیری مسلحانه که ممکن است باعث بی ثباتی در منطقه شود، اظهارنظر کرد.

شیخ علی در رابطه با احتمال تشدید تنش در منطقه معتقد است که مثلاً جنبش مظلوم عبدی یا جنبش قندیل- محل اصلی استقرار پ.ک.ک- تمایلی به درگیری داخلی ندارند.

وی افزود: دو طرف عملاً نمی توانند سطح تنش را به نقطه ای بی بازگشت برسانند و همه دستاوردهای خود در سال های گذشته را دوباره در معرض تهدید قرار دهند.

برتری کنترل قندیل بر خواسته های عبدی

شیخ علی رویارویی‌های اخیر در دیرالزور را نمونه‌ای از نبود وحدت در نیروهای دموکراتیک سوریه دانست زیرا برخی از فرماندهان میدانی، از اجرای دستورات عبدی که در فایل صوتی احمد الخبیل، رهبر شورای نظامی دیرالزور نیز آمده، در جریان رویارویی نیروهایش با نیروهای دموکراتیک سوریه خودداری کردند.

شیخ علی به عنب بلدی گفت که ویژگی‌های شکل‌گیری دو جریان در درون نیروهای دموکراتیک سوریه را نمی‌توان شکاف در معنای مصطلح آن دانست بلکه بیشتر به «اختلاف دیدگاه‌ها» نزدیک‌تر است. با این حال، در صورت گسترش این اختلاف دیدگاه، هیچ فرصتی برای جنبش سرکوب شده عبدی برای ایجاد تغییر وجود ندارد.

پژوهشگر موسسه عمران معتقد است آنچه که می‌توان آن را اختلاف نظر در رهبری، اختلاف دیدگاه‌ها یا اختلاف دیدگاه‌ها در مورد مدیریت منطقه نامید، اخیراً پس از وقایع دیرالزور و حوادث امنیتی پس از آن دوباره ظهور کرده است.

بر اساس صداهای ضبط شده در اتاق های شورای نظامی دیرالزور توسط الخبیل منتشر شد، الخبیل می گوید همزمان که درگیری ها ادامه داشت با نیروهای دموکراتیک سوریه به توافق رسید.

وی افزود که کنترل قندیل بر این نیرو نیرومندتر از خواسته‌های عبدی، الهام احمد و دیگران است زیرا رهبران قندیل نیروی ضربتی در داخل نیروهای دموکراتیک سوریه تشکیل داده و مراکز اصلی اداره خودگردان را که از قندیل دستور می‌گیرند، تحت کنترل دارند. ممکن است اعضای نیروهای دموکراتیک سوریه، به تصمیم های مظلوم عبدی به عنوان عضوی از پ.ک.ک احترام بگذارند، نه به این دلیل که او فرمانده کل این نیروست.

خوانش های متفاوت

هنگام بحث درباره دلایل اختلاف نظر بین جریان‌های SDF در شمال شرق سوریه، دیدگاه‌ها متفاوت بود زیرا هوشنگ اوسی، نویسنده و پژوهشگر امور کردها معتقد است که این مناقشه به دستاوردهای اقتصادی و دلایل دیگر مربوط به تسلط امنیتی مرتبط است اما اسامه شیخ علی معتقد است که این اختلاف نظر به دیدگاه های مختلف در مورد مدیریت منطقه مرتبط است.

شیخ علی معتقد است که جریان مورد حمایت آمریکا به نمایندگی مظلوم عبدی، به حفظ دستاوردهای کردهای سوریه در شرق فرات و اداره داخلی منطقه تمایل دارد.

این محقق در مورد جنبش مقابل آن گفت که جناحی که پ.ک.ک را نمایندگی می کند، در تلاش است تا از دستاوردهای نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال شرق سوریه در جنگ علیه ترکیه بهره برداری کند.

در حالی که آمریکایی‌ها از طیف اول حمایت می‌کنند، طیف دوم چندین دهه است که در لیست تروریستی آمریکا قرار دارد.

مظلوم عبدی (کوبانی) در مصاحبه خود با وب سایت المانیتور گفت که نیروهای دموکراتیک سوریه هیچ تهدیدی برای ترکیه، مرزها و امنیت ملی آن ایجاد نمی کند. او خاطرنشان کرد که نیروهای آن از کردهای سوریه تشکیل شده اند و آنها خواهان داشتن یک «روابط مسالمت آمیز با ترکیه هستند».

به گفته عبدی، نیروهای دموکراتیک سوریه هرگز از داخل خاک سوریه به ترکیه حمله نکرده و حتی در صدد «دفاع مشروع از خود » نیز برنیامده؛ مگر زمانی که ترکیه مناطق تحت نفوذ این نیروها را هدف قرار داده باشد و پاسخ‌های نیروهای دموکراتیک سوریه نیز محدود به داخل مرزهای سوریه بوده است.

عبدی همچنین افزود: ما هیچ گونه نیت خصمانه ای نسبت به ترکیه چه در حال حاضر و چه در آینده نداریم.

این اظهارات و بیانیه ها پس از انجام حملات موشکی از مناطق نظامی تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال سوریه انجام شد که در دوره های زمانی مختلف خاک ترکیه را هدف قرار داد.

رسانه های ترکیه ژوئن گذشته، با اشاره به نیروهای دموکراتیک سوریه گزارش دادند که حمله موشکی پ.ک.ک و حزب کردی اتحاد دموکراتیک سوریه یا PYD در سوریه، حومه استان کیلیس در جنوب ترکیه را هدف قرار داده است.

بر اساس آنچه یک وب سایت در ترکیه منتشر کرده است، پنج موشک شلیک شده از شمال سوریه به سمت ترکیه، به گذرگاه مرزی باب السلام اصابت کرد و چندین نفر بر اثر این حملات مجروح شدند.

منبع: عنب بلدی

کد خبر 2759508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha