۴۷۱۵ کالای تولیدی در کردستان دارای شناسه تولید هستند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۷۱۵ کالای تولید شده در واحدهای تولیدی و صنعتی استان، دارای شناسه تولید هستند.

به گزارش کرد پرس، بختیار خلیقی در دومین جلسه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا در سطح عرضه استان کردستان، گفت: یکی از مواردی که در دستور کار کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، بحث واحدهای تولیدی و پیگیری شناسه کالا است.

وی اظهار کرد: در بحث شفاف سازی کالا و خدماتی که ارائه می شود در سامانه جامع تجارت، خوشبختانه در بحث شفاف سازی در تمامی زمینه ها به خصوص کالاهای لوازم خانگی، صوتی، تصویری و خوراکی و کشاورزی بالای ۸۰ درصد است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: میانگین استان در بحث سامانه جامع تجارت در حوزه شفاف سازی ۸۳ درصد است و انتظار می رود بقیه کالاها نیز در بستر سامانه جامع تجارت شفاف سازی شود و از وارد کننده و تولید کننده و سطح میانی، عمده فروش و خرده فروش و نهایتا مصرف کننده در بستر سامانه جامع شفاف سازی ثبت شده باشد.

خلیقی ادامه داد: در بحث شناسه کالا در واحدهای تولیدی، با توجه به اینکه یک واحد تولیدی در زمینه تلفن همراه و تبلت داریم ۶ شناسه کالا ثبت شده، در زمینه دخانیات با ۲ واحد تولیدی ۱۴۹ شناسه کالا در بستر سامانه جامع ثبت شده، در بحث نساجی ۳۹ واحد تولیدی و ۹ مورد شناسه کالا وجود دارد، در بحث لوازم یدکی ۳۰ واحد تولیدی ۶۰۰ شناسه کالا را ثبت کرده اند و در بحث لوازم خانگی نیز ۱۱ واحد تولیدی ۳۵۰ مورد شناسه کالا را ثبت کرده اند.

وی یادآور شد: با توجه به رسالت معاونت بازرسی و بازرگانی این سازمان تاکنون کل شناسه های کالاهای صادر شده در بستر سامانه جامع تولید، ۴ هزار و ۷۱۵ مورد است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: بازرسی در سطح کالاهای قاچاق که صورت گرفته چه در زمینه کالای آرایشی، دخانیات و مواد غذایی، الکتریکی، گیاهی و دارویی ۸۸۵ مورد در ۳ ماهه اول سال جاری بوده که در قالب ۶۷ پرونده به ارزش ریالی ۵۴۰ میلیارد ریال تشکیل شده است.

نظارت اصناف بر اصناف ضروری است

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه اتاق اصناف باید کمک دولت باشد و نظارت اصناف بر اصناف ضروری است، گفت: اتاق زبان بازاریان را بهتر می داند و در بحث نظارت و بازرسی باید به صورت جد ورود پیدا کند.

علی خداویسی اظهار کرد: سرعت بخشی در بحث تولید در استان چشمگیر بوده است و صمت کردستان ۸۰ درصد توان خود را در این حوزه به کار گرفته است.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان افزود: تولید کنندگانی که سرمایه خود را در واحدهای تولیدی می گذراند و بحث اشتغالزایی را در استان و کشور رونق می دهد نیازمند حمایت هستند.

خداویسی با بیان اینکه مدیران استان باید با تمام توان با همکاری هم بستر توسعه و تولید استان را فراهم کنند، ادامه داد: هدف پیشرفت و تعالی استان است و انتظار می رود کم لطفی ها در حوزه مدیریتی رفع شود و بانک ها با تمام توان باید پای کار باشند.

وی با اشاره به اینکه مصوبات جلسات نباید جنبه نوشتاری داشته باشد و باید خروجی آنها به گونه ای باشد که قابل لمس باشد، یادآور شد: در امر تولید تحریم ها نباید مانع باشد و خوشبختانه در کردستان شاهد تحقق منویات رهبری در این حوزه بوده ایم.

کد خبر 2758567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha