وصول ۴۴ هزار میلیارد ریال مالیات در آذربایجان غربی

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی گفت: در سال گذشته ۴۴ هزار میلیارد ریال مالیات در استان وصول شد، ولی با این حال آماری از فرار مالیاتی برخی مشاغل وجود ندارد و ما فقط مسئول وصول مالیات هستیم و نمی‌توانیم اجبار بیشتری داشته باشیم.

به گزارش کردپرس، جعفر پورمختار روز سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه آماری از فرار مالیاتی برخی مشاغل ندارد، افزود: طبق قانون، پزشکان، داروخانه‌ها و وکلا مکلف هستند از دستگاه پز و پایانه فروشگاهی استفاده کنند در غیر این صورت از مصادیق فرار مالیاتی است.

او با بیان اینکه ما فقط مسئول وصول مالیات هستیم و نمی‌توانیم اجبار بیشتری داشته باشیم، اضافه کرد: سازمان مالیاتی متولی وصول مالیات است، جریمه کردن وظیفه ما نیست، در این خصوص چقدر می‌توانیم مقصر باشیم.

پورمختار  گفت: تصمیم گیران قوه مقننه، ضمانت اجرایی ضعیف‌ به عنوان جریمه گذاشته‌اند و ما نیاز داریم تا قانون به روز رسانی شود. البته آذربایجان غربی در مبارزه با فرار مالیاتی جزء استان‌های پیشرو محسوب می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی ادامه داد: علاوه بر آن، بخش اعظمی از مشاغل مشمول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نیستند در حالیکه اگر این مشاغل عضو شوند، فاکتور تعریف می‌شود و می‌توان در وصول مالیات موفقیت‌های بیشتری داشت.

او در بخش دیگری با بیان اینکه سال گذشته در رسیدگی به عملکرد ۱۴۰۰، حدود ۱۶۳ هزار فقره مالیات توافقی در استان دریافت شد، گفت: امسال این رقم به ۲۱۱ هزار مورد رسیده که رقمی قابل توجه است.

پور مختار افزود: در سال جاری ۷۸ درصد مودیان مالیاتی در آذربایجان غربی، مالیات را به صورت توافقی پذیرفته و اقدام به پرداخت کرده‌اند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی در نشست خبری با خبرنگاران گفت : در سال ١۴٠١ با تلاش همه مجموعه ها وصول و تحقق ١٢٦ درصدی به ۴۴ هزار میلیارد ریال رسید.

پورمختار در خصوص تشریح این موضوع و کسب رتبه چهارم کشوری افزود : بحث عمده این تحقق جلوگیری از فرار مالیاتی با تشکیل اداره واحد بوده و فشاری بر منابع موجود وارد نیامده است.

فرار مالیاتی ۵٨٠ میلیارد تومانی در حوزه رمز ارزها

او ادامه داد : با همکاری اداره کل اطلاعات و دادگستری استان موفق به شناسایی فرار مالیاتی در حوزه رمز ارزها به میزان بیش از ۵٨٠ میلیارد تومان شدیم که بخش عمده ای از آن وصول شده و بقیه هم در مرحله وصول قرار دارد.

پورمختار تصریح کرد : همچنین شرکت های صوری که اقدام به معاملات غیرواقعی در بخش آهن آلات قراضه می کردند، شناسایی و بیش از ٧۴٠میلیارد تومان تشکیل پرونده شد.

او بیان کرد : در اجرای ماده ١٨١ قانون مالیات های مستقیم و بازدیدهای سرزده از فرار مالیاتی واحدهای تولیدی و صنفی اقدامات‌ خوبی انجام گرفت و منابعی شناسایی شد.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته در قالب مالیات بر ارزش افزوده و کل عوارض جمعا ۶۴٨۵ میلیارد ریال به شهرداری ها ۴١٧٩ میلیارد ریال ، فرمانداری ها ١١۶ میلیارد ریال ، دهیاری ها ١٩٨۶ میلیارد ریال و عشایر ٢٠٣ میلیارد ریال پرداخت شده که سال ١۴٠٠ حدود ٣٢٠ میلیارد تومان بوده و رشد ١٠٠ درصدی داریم.

او ادامه داد : در سه ماهه اول امسال هم رقم و اعتبار پرداختی عوارض مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری ها، دهیاری ها،  فرمانداری ها و عشایر بیش از ٣٠٠٠ میلیارد ریال بوده که در حوزه توسعه و عمران هزینه شده است.

کد خبر 2758099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha