محقق ارومیه ای یک گونه گیاهی نادر را ثبت جهانی کرد

سرویس آذربایجان غربی- به همت «مهناز حیدری ریکان»، محقق ارومیه‌ای عضو محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، گونه جدید گیاهی شناسایی و در زمره گیاهان نادر جهانی ثبت شد.

به گزارش کردپرس از وزارت جهاد کشاورزی، گونه جدید گیاهی با نام «سیلن لولک آبادنسیس» توسط «مهناز حیدری ریکان»، شناسایی و در زمره گیاهان نادر جهانی ثبت شد.

این محقق و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و منابع طبیعی و آموزش کشاورزی آذربایجان‌ غربی با اشاره به این که این گیاه در اجرای پایان‌نامه دکتری وی شناسایی و به جهان معرفی شده است، گفت: این گیاه نادر در محل رویشگاه مرز مشترک استان‌های آذربایجان ‌غربی و زنجان شناسایی شد.

او افزود: در محل رویشگاه این گونه نادر جهانی فقط یک گونه دیده شد و اکنون تنها نمونه این گیاه به عنوان یک سرمایه ملی در هرباریوم مرکزی واقع در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نگهداری می‌شود.

سیدرضا صفوی استادیار پژوهش موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز با اشاره به این که این گیاه جزو ۸۰۰ نمونه تیپ گیاهی است که توسط گیاه‌شناسان از سطح کره خاکی برای نخستین بار جمع‌آوری شده است، گفت: این گونه جزو نمونه‌های گیاهی نادر کشور بوده و با تلاش زیاد از طبیعت جمع‌آوری شده است.

او افزود: این گونه گیاهی بسیار حائز اهمیت است، زیرا با معرفی این گیاه تحقیقات بیشتری در زمینه انقراض گونه گیاهی در کشور انجام شود و شناخت ما در تنوع گیاهی کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

غنی‌سازی بانک‌های ژن گیاهی در کشور و استان و کاشت گیاهان دارویی در حال انقراض از مهمترین اهداف و طرح‌های در حال اجرای این بانوی گیاه‌شناس نخبه است. وی تاکنون ۲۴۰ گونه گیاهی نادر و انحصاری را برای مجموعه گیاه‌شناسی کشور فهرست و تعیین جایگاه کرده است.

کد خبر 2758043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha