کاهش 50 درصدی درآمد گذرگاه مرزی باشماق در اقلیم کردستان عراق

سرویس عراق و اقلیم کردستان- آمار وزارت دارایی و اقتصاد اقلیم کردستان عراق نشان می دهد که درآمد گذرگاه مرزی باشماق حدود 50 درصد و درآمد سایر گذرگاه های مرزی اقلیم نیز به میزان 10 تا 20 درصد کاهش یافته است.

به گزارش کردپرس به نقل از میدل ایست نیوز، تلویزیون رووداو، گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن، آمار و اطلاعات وزارت دارایی و اقتصاد اقلیم کردستان عراق نشان می دهد که درآمد گذرگاه مرزی باشماق حدود 50 درصد در سال 2023 کاهش یافته و درآمد سایر گذرگاه های مرزی نیز بین 10 تا 20 درصد کاهش یافته است.

در همین رابطه سامال عبدالرحمن، مدیرکل گمرک اقلیم کردستان عراق توضیح داد که عدم ثبات سیاسی در اقلیم، کاهش ارزش دینار در برابر دلار و عدم پرداخت بودجه از دلایل کاهش درآمد گذرگاه ها است.

وی گفت که بزرگترین چالشی که با آن مواجه هستیم، این است که برخی گذرگاه های مرزی عراق، سیستم تعرفه گمرکی را اجرا نمی کنند و برخی از تاجران برای منافع شخصی به آن گذرگاه ها مراجعه می کنند.

از دیگر دلایل کاهش حرکت تجاری در مرز باشماق، تغییر روند ترانزیت است که هم اکنون به سمت حاجی عمران و پرویزخان می رود، به گونه ای که تقریبا یک سال است که دیگر در مرز باشماق کاروان های خودرو و مواد ساختمانی و پتروشیمی دیده نمی شود.

گفتنی است درآمد گمرکی اقلیم کردستان در سال چیزی حدود 1.3 تریلیون تا 1.5 تریلیون دینار است و 10 درصد از درآمد کل اقلیم کردستان را تشکیل می دهد.

کد خبر 2757739

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha