تولد سومین گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: سومین گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه ، متولد شد.

به گزارش کردپرس، سعید شهند در این باره افزود: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض ، سال گذشته ۶ راس گوزن زرد ایرانی از دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی ۴ ماده و ۲ نر منتقل شده است.

او ادامه داد: با تولد ۳ راس گوزن زرد ایرانی از ابتدای سال جاری تاکنو ،  تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت به ۹ راس افزایش پیدا کرده است.

مدیر کل محیط زیست استان با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: شرایط زیستی مطلوبی در مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه حاکم است.

شهند تاکید کرد: دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه بصورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطرانقراض، به خصوص گوساله های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می دهند.

او اضافه کرد: با فراهم شدن شرایط مناسب برای زادآوری این گونه در معرض انقراض ، نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی اردیبهشت امسال در سایت تکثیر و پرورش رشکان متولد شد.

گوزن زرد ایرانی، زیرگونه‌ای از گوزن زرد است، که در آستانه انقراض قرار دارد. این گونه جانوری در منطقه جزیره اشک دریاچه ارومیه احیا و سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آنها به زیستگاه تاریخی خود در حوزه زاگرس منتقل شدند.

در گزارش دیده‌بان محیط زیست و حیان وحش ایران در سال ۱۳۹۹ مشخص شد از تعداد ۳۲۰ راس سرشماری شده در سال ۱۳۸۶ تنها ۳۰ رأس گوزن زرد ایرانی در جزیرهٔ اشک باقی مانده بود و امروزه این زیرگونه در یک قدمی انقراض قرار دارد.

کد خبر 2757312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha