دمکراسی در اقلیم کردستان در سال های اخیر مسیر بدی را طی کرده است 

  سرویس عراق و اقلیم کردستان- سفیر آمریکا در عراق  با ارسال چهار پیام هشدار دهنده جدید به اقلیم کردستان،  در آن ها از کاهش دمکراسی و سازوکار ادغام نیروهای پیشمرگ ابراز نگرانی کرده است.

   به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری «ناس نیوز» الینا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق با حضور اروین هیکس، سرکنسول آمریکا در اقلیم کردستان، در دیدار با برخی از خبرنگاران، گفت: آمریکا نگران اوضاع  فعلی در اقلیم کردستان است، و آنها این نگرانی ها را آشکارا ‌اعلام کرده اند و خواستار توافق اربیل  با بغداد برای حل مشکلات و تلاش برای  اتخاذ مواضع  یکسان از سوی احزاب سیاسی در عراق شده اند.

رومانوفسکی، افزود: «یکی از موضوعاتی که ما در مورد آن سخن می گوئیم، برهم خوردن دمکراسی در اقلیم  کردستان است که در سال های اخیر مسیر بدی را طی کرده است.»

وی همچنین گفت: «ما گفتگوهای جدی در خصوص  آزادی مطبوعات، حقوق بشر و خشونت مبتنی بر جنسیت داشتیم.»

رومانو فسکی افزود: «ما احزاب سیاسی را تشویق می کنیم تا باهم توافق کنند و از طریق گفتگو به راه حل برسند.»

 وی با بیان اینکه موضوع ادغام نیروهای پیشمرگ به رغم اینکه آمریکا بارها برای ادغام این نیروها فشارآورده است، یکی از موضوعات معلق مانده  میان اتحادیه میهنی و حزب دمکرات است، اما این تصمیم هنوز به طور کامل اجرایی نشده است، تاکیدکردکه ایالات متحده ازانجام اصلاحات در روند ادغام نیروهای پیشمرگ  راضی نیست.

سفیرآمریکا در عراق افزود: «ما برای تحقق اهداف مربوط به اصلاح و یکسان سازی نیروهای پیشمرگ،  همچنان به تشویق و گفتگو با وزارت پیشمرگ ادامه خواهیم داد. »

درگیری اتحادیه میهنی کردستان با  حزب کارگران کردستان در اقلیم کردستان از یک سو و مشکلات عراق از سوی دیگر، مسائلی بود که دردیدار رومانوفسکی با خبرنگاران مطرح شدکه وی بروحدت و توافق مشترک تاکید کرد.

سفیرآمریکا در عراق همچنین گفت: «ما نه تنها به دلایل اقتصادی و شفافیت در توزیع درآمدها، بلکه به خاطر ثبات در منطقه، انجام گفتگوی جدی میان احزاب سیاسی کردستان و عراق را تشویق می کنیم.» 

   وی افزود: با وجود مشکلات اقلیم کردستان، بی ثباتی سیاسی و نگرانی های ایالات متحده، اقلیم کردستان یک شریک استراتژیک مهم برای ایالات متحده است و آمریکا به ارتباط با آن ادامه خواهد داد.

رومانوفسکی گفت: «روابط ما با اقلیم کردستان ادامه خواهد یافت، زیرا اقلیم هنوز یک شریک استراتژیک برای ما به شمار می رود.»

وی افزود: آمریکا می خواهد به سرمایه گذاری در اقلیم کردستان توجه کند و برای این منظور یک تیم کاری بلندپایه آمریکایی در آینده نزدیک به اقلیم کردستان خواهد آمد.

سفیر آمریکا در عراق همچنین گفت: آمریکا بارها نگرانی خود را از حملات ترکیه و ایران به اقلیم کردستان ابراز داشته و به ترکیه و ایران در مورد این حملات هشدار داده است.

وی گفت: «ما یک ائتلاف بین المللی علیه داعش داریم، لذا حمله به متحدانمان غیرقابل قبول است.»

کد خبر 2756813

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha