احتمال تشدید رویکرد تهاجمی اردوغان علیه کردها

سرویس جهان- هفته نامه اهرام ویکلی با اشاره به این که مسئله کردها بخش مهمی از سیاست داخلی و خارجی رجب طیب اردوغان را تشکیل می دهد، از احتمال تشدید رویکرد تهاجمی علیه کردها در دوره پنج سال آینده ریاست جمهوری اردوغان خبر داد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان با پیروزی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ترکیه، دوره پنج ساله دیگر ریاست جمهوری خود را آغاز کرد تا وارد سومین دهه زمامداری در ترکیه شود. هفته نامه اهرام ویکلی در تحلیلی پیرامون سیاست های رجب طیب اردوغان در دوره جدید حکمرانی او پیش بینی کرده است که یکی از سیاست های اردوغان که در این دوره تغییر نخواهد کرد رویکرد تهاجمی او به مسئله کردها؛ چه در داخل ترکیه چه در شمال عراق و سوریه خواهد بود.

این نشریه انگلیسی زبان مصری حتی از احتمال حضور دائمی ترکیه در منطقه کردنشین عفرین سوریه خبر داد که این کشور در سال 2018 آن را از تصرف نیروهای کرد سوریه خارج کرد.

در این تحلیل تاکید شده است مسئله کردها تاثیر جدی بر سیاست های داخلی و خارجی دولت جدید اردوغان خواهد داشت. حمایت کردها از نامزدی قلیچداراوغلو، رقیب اردوغان در انتخابات نیز از جمله موارد تاثیرگذار بر رویکرد اردوغان نسبت به کردهای ترکیه عنوان شده است.

اهرام ویکلی هشدار داده است اردوغان، بدون شک، بر خلاف نرمش در قبال دیگر مسائل پیش روی او، رویکرد تهاجمی و نظامی را در مقابل کردها، بویژه در عراق و سوریه در پیش خواهد گرفت.

این نشریه همچنین هشدار داده است با توجه بر تاکید اردوغان بر پایان دادن بر کنترل کردها بر شمال سوریه، برخلاف نظر مساعد آمریکا نسبت به کردهای سوریه، احتمال تشدید تنش میان آنکارا و واشنگتن بر سر کردهای سوریه وجود دارد.

الیزا مارکوس، تحلیلگر مسائل کرها هم در صفحه توییتر خود، با اشاره به این که طی روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه و پس از آن نیز حملات هدفمند هوایی ترکیه در اقلیم کردستان عراق و سوریه همچنان ادامه داشته، نوشت: این مسئله نشان می دهد که رویکرد تهاجمی اردوغان نسبت به مسئله کردها همچنان بدون تغییر است و اردوغان نه تنها به سیاست تهاجمی خود علیه کردها ادامه خواهد داد بلکه ممکن است آن را تشدید کند.

کد خبر 2756725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha