مشارکت مردمی در کاهش حجم پرونده های قضایی کردستان موثر است

رئیس کل دادگستری کردستان گفت: متاسفانه رشد پرونده های قضایی در دادگستری به صورت ماهانه است و اگر مشارکت مردمی در این حوزه اتفاق نیافتد جوابگوی این حجم عظیم پرونده ها نخواهیم بود.

به گزارش کرد پرس، حجت الاسلام سیدحسین حسینی در نخستین همایش استانی صبر که در اجتماعات اداره کل دادگستری برگزار شد، یکی از وظایف ذاتی دستگاه قضایی حل و فصل اختلافات و رسیدگی به دعاوی مردم است و در این حوزه هم با حضور پررنگ مردم نتایج مثبت و قابل  قبولی حاصل می شود.

وی اظهار کرد: ستاد صبر یک ستاد مردمی – حاکمیتی است که مدتی است فعالیت خود را در چارچوب معاونت توسعه حل اختلاف آغاز کرده است و به کمک دستگاه قضایی آمده تا شاهد کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری باشیم.

رئیس کل دادگستری کردستان بر اهمیت کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری تاکید کرد و افزود: متاسفانه رشد پرونده های قضایی در دادگستری به صورت ماهانه است و اگر مشارکت مردمی در این حوزه اتفاق نیافتد جوابگوی این حجم عظیم پرونده ها نخواهیم بود.

حجت الاسلام حسینی مراحل مصالحه و سازش را ۳ مرحله توصیف کرد و ادامه داد: مرحله قبل از ورود پرونده به دادگستری بسیار مهم است و نباید در این مرحله اجازه ورود پرونده به دادگستری را داد چرا که غالب دعاوی کیفری و حقوقی مربوط به مشکلات کم اهمیت مانند توهین، تهدید، فحاشی، مطالبات مالی ناشی از مراودات روزمره اقتصادی مردم و ... است.

وی یادآور شد: مرحله دوم زمانی است که پرونده به دادگستری وارد می شود که در این مرحله قضات را مکلف کرده ایم تا آمار صلح و سازش خود را در شعبه افزایش دهند.

رئیس کل دادگستری کردستان مرحله سوم مصالحه و سازش را اینگونه بیان کرد: در زمانی که پرونده به مرحله اجرای حکم رسید، قضات اجرای احکام و واحدهای اجرای احکام و مددکاری زندان را مکلف کرده ایم تا بعد از صدور حکم در جهت اصلاح ذات البین ورود کنند.

حجت الاسلام حسینی گفت: امیدواریم به فضای معنوی دفاع مقدس در کشور برگردیم چرا که هم اکنون گرفتار دنیای مدرن و دلبستگی به مادیات شده ایم.

معاون توسعه شوراهای حل اختلاف کردستان نیز در این همایش هدف ستاد صبر استان را ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه عنوان کرد.

بهادر اسدی افزود: صلح یاران با ترویج فرهنگ اسلامی و قرآنی در جامعه اقدامات قابل تقدیری انجام می دهند، در کردستان در دو سال گذشته تعداد ۲۱ فقره پرونده قصاص به صلح و سازش و گذشت اولیا دم منجر شده است.

کد خبر 2756491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha