مقدمات ورود سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان در ایران فراهم شود

سرویس آذربایجان غربی- استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق گفت: ضروری است مقدمات ورود سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان اقلیم کردستان عراق و استان سلیمانیه در ایران، به همان شیوه ای که در اقلیم کردستان برای سرمایه‌گذاران ایرانی انجام می شود، فراهم شود، تا از خروج سرمایه از منطقه جلوگیری کنیم و بتوانیم ارتباط اقتصادی مناسبی بین هر دو طرف ایجاد کنیم.

به گزارش کردپرس، هه‌وال ابوبکر استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق گفت: تولیدکنندگان فراوانی در اقلیم کردستان عراق و استان سلیمانیه مایل به سرمایه گذاری در ایران هستند اما علیرغم همکاری های استانداران کنونی و پیشین استان کردستان ایران متاسفانه تاکنون در حوزه تولید و سرمایه گذاری تا کنون موفقیت چندانی حاصل نشده است.

او تاکید کرد: ضروری است که تسهیلات و مقدمات جهت ورود سرمایه‌گذاران اقلیم کردستان در ایران فراهم شود به همان شیوه ای که در اقلیم کردستان برای سرمایه‌گذاران ایرانی انجام می شود، تا بتوانیم مشوق خوبی برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران باشیم و از خروج سرمایه از منطقه جلوگیری کنیم و بتوانیم ارتباط اقتصادی مناسبی بین هر دو طرف ایجاد کنیم.

هه‌وال ابوبکر  با اشاره به موضوع گردشگری نیز گفت: انتقاداتی فراوانی از نبود موسسات حرفه ای و رسمی گردشگری وجود دارد و ضروری است که به این حوزه به صورت تخصصی ورود کرده و موسسه های رسمی و شناخته شده گردشگری در این حوزه فعالیت کنند و بتوانند زمینه لازم را برای رونق گردشگری در دو طرف ایران و اقلیم کردستان عراق فراهم نماییم.

 او تاکید کرد: ما باید بتوانیم از این ارتباط به خوبی استفاده کنیم تا به رونق اقتصادی و صلح و آرامش و درک متقابل از یکدیگر برسیم.

استاندار سلیمانیه با اشاره به خسارت هایی اقتصادی دوران کرونا بیان کرد: از استاندار استان کردستان تشکر می کنیم که همکاری های فراوانی با ما داشته و ما با استان کرمانشاه نیز ارتباطات متقابلی داریم و خوشبختانه امروز نیز ارتباط با ارومیه شکل گرفت، البته ما با سایر شهرهای دیگر ایران همچون تبریز، اصفهان، مازندران، همدان و دیگر شهرها در ارتباط هستیم و امیدوارم بتوانیم در تمامی حوزه های ذکر شده با یکدیگر همکاری کنیم.

گفتنی است؛ سلیمانیه در ۵۲۸  کیلومتر مرز با ایران ۶ بازارچه مرزی دارد و از مجموع ۶ میلیارد دلار مبادلات با ایران ۲میلیارد و۸۰۰ میلیون دلار از بازارچه های این استان است

نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در ارومیه آغاز شد.

در این آیین علاوه بر وزیر کشور، نصرالله رشنودی سرکنسول ایران در اربیل، محمد رضوانی فر رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، برخی از نمایندگان آذربایجان‌غربی در مجلس شورای اسلامی و استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه از ایران و استانداران اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق هم حضور دارند.

همچنین در این اجلاس که تا فردا (جمعه) ادامه خواهد داشت، هیات‌های بلند پایه ای از کشورمان، اقلیم کردستان عراق، فرماندار ویژه سوران عراق و فرمانداران شهرستان‌های مرزی آذربایجان غربی حضور دارند.

کد خبر 2756489

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha