سخنگوی جماعت عدالت کردستان: پس از مشاجرۀ اخیر در پارلمان، اقلیم کردستان بار دیگر دچار بن بست سیاسی شده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- درگیری در پارلمان اقلیم کردستان پس از سلسله نشست ها و فشارهای دیپلماتیک بین المللی داخلی و خارجی موجب ناامیدی محافل سیاسی ناظر از حرکت مسیر رو به جلوی انتخابات شد و سخنگوی جماعت عدالت کردستان گفته است که پس از مشاجرۀ اخیر در پارلمان، اقلیم کردستان بار دیگر دچار بن بست سیاسی شده است.

به گزارش کردپرس به نقل از میدل ایست نیوز، مشاجره در پارلمان اقلیم کردستان عراق پس از سلسله نشست ها و فشارهای دیپلماتیک بین المللی داخلی و خارجی موجب ناامیدی محافل سیاسی ناظر از حرکت مسیر رو به جلوی انتخابات شد.

روزنامه الصباح روز شنبه نوشت: محمد حکیم، سخنگوی جماعت عدالت کردستان، گفت که علت اختلاف میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان، اصرار حزب دموکرات بر لزوم واگذاری تصمیم به جناح های پارلمان است، اما این جناح ها موافق حفظ وضع موجود هستند.

وی افزود که به این ترتیب، نحوه رای گیری جناح های پارلمان همیشه به نفع حزب دموکرات باقی می ماند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که سرانجام دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات برای تمدید دوره پارلمانی به توافق خواهند رسید.

سخنگوی گروه عدالت کردستان گفت که فشار امریکا نتوانست حق وتوی حزبی را برای برگزاری به موقع انتخابات در ضمن زمان بندی، توصیه ها و میانجیگری ها تغییر دهد و انجام انتخابات امکان پذیر نیست.

عمر عبدالله فتاح، عضو پارلمان اقلیم کردستان عراق نیز اظهار داشت که انتخابات بسیار به تأخیر افتاده و باید در اکتبر سال گذشته برگزار می شد، اما اکثریت پارلمان متشکل از دو حزب اتحادیه میهنی و حزب دموکرات، مانع از این امر شدند و با تصمیمی پارلمانی که مغایر با اصول قانونی و قانون اساسی بود، انتخابات به تأخیر افتاد.

وی به وجود اختلافات گسترده میان دو حزب اصلی کردستان عراق پیرامون نحوه برگزاری انتخابات به ویژه در نحوه تقسیم صندلی های سهمیه ای برای اقلیت مسیحی و ترکمن اشاره کرد و افزود: ما به عنوان گروه عدالت کردستان به پایبندی به تاریخ انتخابات و احترام به اراده ملت اهتمام داریم و بر همگان واجب است مجدانه برای برگزاری انتخاباتی سالم تلاش کنند تا شهروندان باور داشته باشند که فردی که به پارلمان راه می یابد، نماینده حقیقی مردم است.

از سوی دیگر محمود خوشناو، مشاور سیاسی ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق یادآور شد که پارلمان کردستان دوره انتخاباتی خود را برای دو دوره به صورت مشروط و نه خودسرانه تمدید کرد تا احزاب سیاسی فرصت اصلاح قانون انتخابات را داشته باشند.

وی افزود: مقرر شده انتخابات در 6 نوامبر سال جاری برگزار شود و پنجمین دوره پارلمان اقلیم کردستان به پایان برسد، اما شرایط موجود به علت عدم وجود قانون انتخاباتی مورد توافق و عدم وجود کمیسیون فعال انتخابات، مانع از این امر شده؛ بنابراین با بحران سیاسی روبروییم.

مشاور سیاسی ریاست پارلمان اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد که احزاب سیاسی پارلمان طرحی تمدید دوره پارلمانی برای دو دوره را مشروط بر اصلاح قانون انتخابات ارائه کرده اند.

این در حالی است که در پی توافقات میان مسرور بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان، و بافل طالبانی، معاون وی در کابینه، اعضای حزب اتحادیه میهنی کردستان به 7 ماه تحریم جلسات هیئت دولت اقلیم پایان دادند.

کد خبر 2756249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha