اپوزیسیون ترکیه نا کارآمد است/اوغان در تله اپوزیسیون نیافتاد

سرویس ترکیه - برهان الدین دوران یکی از اعضای شورای امنیت ملی ترکیه در یادداشتی به بررسی دلایل پیروزی احتمالی اردوغان در دور دوم انتخابات پرداخت.

به گزارش کردپرس، برهان الدین دوران استاد دپارتمان علوم اجتماعی دانشگاه آنکارا، و یکی از اعضای شورای امنیت و سیاست خارجی نهاد ریاست جمهوری ترکیه در یادداشتی به تحلیل شرایط انتخابات در دور دوم پرداخت. او در این یادداشت تحلیل کرد که چرا مجموعه شرایط از جمله ناکارآمدی رهبران اپوزیسیون باعث شکست آنها در دور دوم انتخابات خواهد شد.

دوران در این یادداشت که در رسانه انگلیسی زبان دیلی صباح، طرفدار دولت AKP، منتشر شد، تصمیم سینان اوغان در حمایت از اردوغان را در جهت تامین ثبات جامعه با توجه به اکثریت پارلمان در دوره بیست و هشتم مجلس حائز اهمیت دانست.

او با متهم کردن کمال قلیچدار اوغلو به حمایت شدن از سوی PKK و حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، نوشت: «از آنجایی که رای دهندگان ملی گرای ترک از حمایت کمال قلیچدار اوغلو توسط PKK و HDP ناراضی هستند، کاملاً منطقی بود که اوغان در دور دوم با اردوغان همراه شود.»

دوران تصمیم اوغان را پرهیز از به دام افتادن در تله  «بازنده-بازنده» توصیف کرد. تله ای که پیشتر حزب خوب (IP) نیز به عنوان بخشی از اپوزیسیون ششگانه در آن گیر افتاده بود. او همچنین حمایت اوغان از اردوغان را باعث «قدرتمند تر شدن ائتلاف از پیش قدرتمند جمهور» توصیف کرد و گفت که نتیجه این تصمیم تضعیف بیشتر ائتلاف ملت خواهد بود.

دوران با بیان به این که قلیچدار اوغلو تصمیم داشت تا در دور دوم حمایت ملی گرایان ترک را به دست آورد، تصمیم اوغان برای حمایت از اردوغان را باعث تقش بر آب شدن برنامه قلیچدار اوغلو دانست.

این استاد دانشگاه با اشاره به شعارهای جدید کارزار تبلیغاتی انتخاباتی قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات، رهبر اپوزیسیون را به تبلیغات منفی علیه دولت اردوغان با توسل به بحران اقتصادی و ترساندن مردم از آینده متهم کرد. دوران تصمیم ائتلاف اپوزیسیون برای توسل به آرای ملی گرایان را اشتباه توصیف کرد و نوشت: گفتمان رهبر اپوزیسیون، با تاکید بر باز پس فرستادن پناهجویان می تواند رای دهندگان کرد را هم نا امید کند.

او با بیان این که بازگرداندن پناهجویان سوری در اصل برنامه ای است که در دستور کاردولت AKP قرار داشته است، هدف دولت ترکیه از حمله های اخیر به سوریه را «جلوگیری از ظهور کریدور تروریستی PKK/YPG و تسهیل بازگشت آبرومندانه و ایمن پناهجویان به کشورشان» توصیف کرد.

دوران با اشاره به این که مشاوران CHP توجهی به اظهار نظرها و انتقادات مخالفان خود ندارند، آنها را به خودشیفتگی و «خود را در مرکز دیدن» متهم کرد و در مقایسه با آن نوشت که برخلاف تصور عمومی، محافظه کاران ترکیه با دقت بیشتری به مخالفان خود گوش می دهند و اگرچه خود نیز گاهی از دولت انتقاد می کنند اما این موضوع مانع از آن نمی شود که نفهمند به دلایل منطقی چه کسی شایستگی بیشتری برای زمامداری حکومت را دارد.

او عملکرد اکرم امام اوغلو و منصور یاواش شهرداران CHP در آنکارا و استانبول را ناکارآمد توصیف کرد و نوشت که اگر آنها به اندازه کافی خوب عمل کرده بودند می توانستند رأی دهندگان را متقاعد کنند که «اپوزیسیون نیز می تواند به درستی حکومت کند».

آن گونه که به نظر می رسد، برهان الدین دوران با تحلیل شرایط مختلف در مجموع احتمال شکست اپوزیسیون در انتخابات پیش رو را حتمی می داند. 

کد خبر 2756148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha