قصد دارند ارسال سهم اقلیم کردستان را به فروش ۴۰۰ هزار بشکه نفت منوط کنند

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ دبیر شورای وزیران اقلیم کردستان مدعی تلاش نمایندگان عراق بر علیه اقلیم کردستان شد و اعلام کرد بازهم قصد دارند که ارسال سهم اقلیم کردستان را به فروش ۴۰۰ هزار بشکه نفت منوط کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از زمن، دکتر آمانج رحیم دبیر شورای وزیران اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اشاره کرد پس از حذف جمله‌ای در ماده ۱۲ لایحه بودجه عراق که به ضرر منافع مشروع اقلیم کردستان بود در تلاشی دیگر ۱۰ عضو کمیسیون مالی پارلمان عراق یادداشتی سه صفحه‌ای را در خصوص اصلاح هر دو ماده ۱۳ و ۱۴ در لایحه بودجه عراق به رئیس کمیسیون مالی ارائه داده‌اند .

وی افزود: بازهم قصد دارند ارسال سهم ماهیانه اقلیم کردستان را به صادرات و فروش حداقل ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز از پالایشگاههای اقلیم کردستان منوط کنند؛ در حالیکه براساس توافقنامه نفتی میان هر دو دولت، فروش نفت توسط شرکت سومو انجام می‌گیرد هر نوع تخلفی که صورت بگیرد باید شرکت سومو بە عنوان مقصر شناخته شود نه اینکه با عدم ارسال سهم اقلیم کردستان شهروندان اقلیم جریمه شوند. بنابراین وجود این بند هیچ ضرورتی ندارد.

وی توضیح داد: در این یادداشت آمده است اگر این شرط به هر دلیلی پذیرفته نشود اقلیم کردستان از سهم خود محروم می‌شود. این نمایندگان اشاره کرده‌اند در صورت وجود هر گونه اختلافی به حکم صادره دادگاه عالی فدرال رجوع خواهند کرد.

در آخرین صفحه یادداشت این نماینده‌ها آمده است انجام محاسبات با دولت اقلیم برمبنای مقدار نفتی است که شرکت سومو به فروش می‌رساند نه براساس سهم اقلیم کردستان در جداول بودجه. این یادداشت مخالف مفاد مادەهای قانونی ۱۴،۱۱۲،۱۰۶،۱۱۵،۱۱۷ است.

کد خبر 2755978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha