خطر گسترش قتل های سیاسی در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- وبسایت خبری المانیتور آمریکا با اشاره به ترور ناموفق یکی از نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان در هفته گذشته، نسبت به رواج پدیده ترورهای سیاسی در اقلیم کردستان هشدار داده است.

به گزارش کردپرس، کاروان گزنه ایی، نماینده حزب اتحادیه میهنی، رقیب دیرینه حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان اقلیم کردستان، هفته گذشته از تیراندازی به سوی او و محافظانش خبر داد. به نوشته المانیتور او قصد سفر به اربیل داشته اما بعد از حمله شب دوشنبه سفر را ناتمام و به سلیمانیه بازگشته است.

این نشریه آمریکایی، از تشدید قتل های هدفمند و ترورهای سیاسی در اقلیم کردستان از سال 2021 خبر داده است.

این نشریه آمریکایی به ترور هاوکار جاف، مسئول ارشد سابق در حزب اتحادیه میهنی در سال در اکتبر گذشته در اربیل، تلاش برای ترور مظلوم کوبانی، فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه در آوریل گذشته در شهر سلیمانیه و قتل یکی از پسران عبدالله کویخا مبارک، از مقامات حزب دموکرات کردستان عراق اشاره کرده و این اقدامات را نشانه افزایش قتل های هدفمند و ترورهای سیاسی در اقلیم کردستان دانسته است.

این نشریه آمریکایی منشا اصلی این ترورها را تشدید اختلافات میان اتحادیه میهنی  و حزب دموکرات کردستان عراق دانسته که بر سر سهم شان در حکومت و تقسیم درآمد منابع انرژی از جمله نفت و گاز با هم اختلاف شدید دارند.

این نشریه بازگشت معاون نخست وزیر اقلیم کردستان و وزرای اتحادیه میهنی به جلسات کابینه اقلیم کردستان تحت رهبری حزب دموکرات کردستان عراق را نشانه بازگشت آرامش نسبی و کاهش تنشها میان این دو حزب دانسته است.

با این حال تاکید شده است تا زمانی که وابستگی خارجی این دو حزب و اختلافات داخلی میان آن دو وجود داشته باشد وقوع چنین تروروهایی محتمل بوده و آرامش و ثبات در اقلیم کردستان تحت تاثیر رفتار این دو حزب خواهد بود.

کد خبر 2755816