برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی «قوپی باباعلی» مهاباد تدوین می شود

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: شرط اصلی و اساسی حفاظت از پرندگان مهاجر، حمایت ‌از زیستگاه آنهاست و اهمیت آب در زیستگاه ها بر کسی پوشیده نیست در همین راستا و جهت ارائه رویکرد مدون برای مدیریت پایدار تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد، برنامه مدیریت جامع این تالاب تدوین می شود.

به گزارش کردپرس، به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر، مراسمی با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، جوامع محلی، دهیاران و اعضای شورا در مسجد جامع روستای قوپی باباعلی مهاباد برگزار شد.

در این مراسم سعید شهند ضمن تبریک روز جهانی پرندگان مهاجر به جوامع محلی و روستاییان حاشیه تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد گفت: هدف از نامگذاری این روز یادآوری اهمیت حفاظت  و حمایت از پرندگان مهاجر و زیستگاه های آنهاست و به این مناسبت در سراسر جهان برنامه های مختلفی در راستای افزایش آگاهی در خصوص اهمیت اکولوژیک آنها برگزار می شود.

شهند با اشاره به شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر با عنوان " آب ، حافظ پرندگان " گفت: شرط اصلی و اساسی حفاظت از پرندگان مهاجر ، حمایت ‌از زیستگاه آنهاست  و اهمیت آب در زیستگاه ها بر کسی پوشیده نیست.

او ادامه داد: با پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست و همکاری سازمان آب منطقه ای و جوامع محلی  و در راستای تقویت و حمایت از زیستگاه های پرندگان‌مهاجر ، تالاب های اقماری دریاچه ارومیه  طی ماه های اخیر آبگیری شده اند و سایر تالاب های استان نیز از وضعیت مطلوبی برخوردارند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست با بیان اینکه آذربایجان‌غربی یکی از مسیرهای اصلی پرندگان مهاجر در دنیا است، افزود : تالاب‌های استان به دلیل امنیت و شرایطی زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند و بیش از ۳۰۰ گونه پرنده در فصول مختلف سال در زیستگاه های استان زیست می کنند.

شهند، افزود: در راستای ارائه رویکرد مدون برای مدیریت پایدار تالاب بین المللی قوپی باباعلی، بهره مندی خردمندانه از ظرفیت ارزشمند اکوسیستمی آن، ارتقای مشارکت مردم محلی برای حفاظت و  گسترش همکاری های بین بخشی جهت رونق گردشگری تالاب، برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی قوپی باباعلی تدوین می شود.

او با اشاره به اینکه در سال آبی جاری 7 میلیون متر مکعب آب به تالاب تخصیص یافته است، بیان کرد: با توجه به شرایط اکولوژیک تالاب و نظر کارشناسان، در صورت نیاز هماهنگی های لازم با دستگاه های مرتبط جهت افزایش سهم آبی این تالاب انجام می گیرد.

شهند چرای بی رویه دام و استفاده از شیوه سنتی آبیاری در کشاورزی را از عوامل تهدید کننده تالاب دانست و افزود : از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاک و ایجاد ریزگرد ها در منطقه از معظلاتی است که به وجود می آید و جهت رفع این مشکلات نیازمند مشارکت فعالانه جوامع محلی در امر حفاظت از تالاب ها هستیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در پایان با اهدای تابلوی زیست محیطی از فعالیت ها و تلاش های اهالی روستا و جوامع محلی در راستای حفاظت از محیط زیست و به ویژه در مورد تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد تقدیر کرد.

گفتنی است؛ تالاب بین المللی قوپی باباعلی  با مساحت 1200 هکتار در مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام قرار دارد و از تالاب های فصلی و بین المللی استان آذربایجان غربی است که از سال 1354 عضو کنوانسیون رامسر شده است.

کد خبر 2755731

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha